Veita Scene feb 96

Monsterpsycho

Taken from Under Dusken

De tre musketerer fra Norges definitivt mest bejublede rockeband skulle endelig komme til hjembyen for å presentere materialet fra sitt nye album, Blissard. UD ´s representanter ankom Veita Scene med så store forventninger at vi måtte ha med ryggsekk, så dette kunne bli bra. Det erfarne Trondheimsbandet MonsterBlomster (med den geniale platetittelen ´Lisa gikk til Helvete ») sto på for å varme opp et utålmodig publikum. Etter en rotete start fikk de etterhvert endel tilskuere med på sin ikke uefne gitarpop. Ekstrapoeng for at de på rockestjernemanér forklarte hva tekstene handlet om før hver låt. Den lille køntri/bluegrass-snutten til slutt trekker også opp.

Så var det klart for bøgdas store sønner, Motorpsychoene. Bent og Snah kommer rolig tuslene ut på scenen. De første tonene av Watersound fra Timothy ´s Monster toner ut over det fullpakkede lokalet. Gebhardt tar plass bak trommene, og vi er igang. Gutta er redusert til trio, uten at det føltes som noe stort savn. Samplene er med, og Bents bassriff fra helvetes innerste annaler kompenserer for et kompani av gitarister. Andre låt er Starmelt (Sister Confusion??) fra 8 soothing..., men folk venter fortsatt. Så drar psychoene i gang første-låta fra den nye plata, den poppete Sinful,Wind-borne.

Salen koker i fire takter, helt til forsterkeren til Bent tar opp konkurransen med røykmaskina. ´Det e ´ sånn som skjer når du kjøpe AmpegÈ, klager han og så er de i gang igjen. Men i dag kan vi tilgi ham for å stille urimelige krav til bassforsterkeres svar på tungt artilleri. For Motorpsycho live har en autoritet, selvsikkerhet og spilleglede som savner sidestykke i Norge. I tillegg er de så samspilte at de utfra fysiske lover burde ligge i en liten våt klump midt på scenen. Vi snakker om et band som har tettere lys enn de fleste andre band har komp. Drug thing og Nothing to say får fart på salen, deretter kommer en the Who-cover (Young Man ´s Blues?). Greener og the Void tar det hele litt ned og retter oppmerksomheten mot videografikken som projiseres på lerret bak bandet. Under S.T.G., som trolig har verdens mest harry biker-riff, tar Snah ´s forsterker kvelden og innhyller scenen i liflig silikonrøyk. Om ikke bandet gir alt, gjør ihvertfall utstyret deres det. Først under siste ordinære låt, monumentale Plan #1, tar konserten ordentlig av.

Ekstranumre er superpopsingelen Nerve Tattoo, her i en noe slapp versjon, ´s Numbness og til sist rolige Fool ´s Gold. Så var det slutt, og UD ´s medarbeidere vakler ut i snøen med heftig øresus og fårete smil. Uten ryggsekk. Ankepunkt? Gutta var for innadvendte. For et så lydhørt og takknemlig publikum burde det være mulig å få mye mer liv i salen. Imidlertid er Motorpsycho kjent for å gjøre som de vil, og det er vel derfor vi liker dem. Men hvem sa at mannen ikke kan synge?

Dj m

Back To Reports Page