Anmeldelse av AADAP fra
DAGBLADET, 1997
Norges mest populære undergrunnsband har brukt vinteren på plateinnspilling.
Resultatet er motorpsykling på holkeføre; noe som er spennede, usikkert og
forbundet med en viss fare.
Nå har aldri Motorpsycho gjort det enkelt, verken for seg selv eller lytteren. Det
har hele tiden utforsket og utfordret progrock og eksperimentell pop. Trondheimsbandet har
forkjærlighet for å gjemme utsøkte melodier i en mølje av
obskure detaljer, sære innfall og uforutsigbare utfallø-øog det
stereofile nok vil beskrive som dårlig lyd i en slett produksjon.
På «Angels and Daemons at Play» holder Motorpsycho stø kurs; det vil si
at bandet er tro mot sin egen iboende galskap. Bent Sæther og co serverer også
denne gangen grovkornet lydkollasj. Musikerne støyer like mye som de lar enkle og
flotte melodier få leve et tilnærmet akustisk liv.
Motorpsycho pøser på med psykointrikate progrockinnslag, og i blant kan det
virke som om bandet ikke helt klarer å styre sin hang til å eksperimentere,
tåkelegge og tvære ut vridde temaer. Nå har riktig nok antydningens
kunst aldri kjennetegnet progrocken, men så er Motorpsycho så mye mer enn
prog. Albumet inneholder en mengde utspekulerte detaljer og klangbilder i
«musikkmølja», som åpner seg etterhvert som låtene trer klarere
fram.
Jeg liker «Angels and Daemons at Play» bedre enn det forrige
studiofornemme Blissard;. Det ligner mer på det eksepsjonelle «Demon
Box», men mangler litt av dets genuine låter. Motorpsycho viser likevel at det
er landets mest spennendeø-øog at motorpsykling på holkeføre
ikke er lett, men 100 prosent verd å bli med på.
Anders Grønneberg