Review of Phanerothyme taken from the
Norwegian newspaper
TRØNDER-AVISA, 2001-09-03.
Norwegian. Found at the ta site.
MOTORPSYCHO
«Phanerothyme»
(Columbia)
Fjorårets «Let them eat cake» viste med all mulig tydelighet at Motorpsycho har flyttet fokus
fra lydleting til låtskriving.
Endelig skimtet vi lyset ut av det stemningsmessige metal-kaoset fra «Demons Box» (1993), der
bandet etter sigende adopterte Pink Floyds studio-workshopper fra perioden rundt 1970.
Her dro gruppa alt mulig utstyr inn i studioet, prøvde ut lydene og mulighetene dette ga for å
utvikle låtene og lydbildet.
Med «Phanerothyne» tittelen for øvrig inspirert av Aldous Huxleys (Brave New Wold)
verselinjer om hallusinogenet er Motorpsycho kommet lysår videre.
Hvem skulle trodd at en Motorpsycho-låt, ikke bare et riff trenger seg så ubarmhjertig
inn i hjernebarken som på «For free».
Catchy og ringlende melodiganger, besnærende vokalharmonier og sugende bassdunk gjør
deg rett og slett happy, intet mindre.
Hadde vi ikke visst bedre, skulle man tro at Bent Sæther, Snah og co. var rusa på lykkepiller.
«Go to California» er en ren Beach Boys-tributt, surfe-musikk som det er bare å ta bølgen for.
Gamle fans må rive seg i skinnfillene.
Motorpsycho bringer med seg elementer fra 40-års musikkhistorie. Ikke minst er Shadows-
influensen nærværende, men samtidig har produsent Ulf Holand (Folk og Røvere) klart å beholde
den udefinerbare Motorpsycho-sounden. Bidraget fra Jaga Jazzist-medlemmer et ungt,
norsk jazzensemble som ble bejublet senest på Molde-jazz i sommer er ren ørefryd.
Enkelte har påpekt at Euroboys, tidligere Kåre & The Cavemen er mer raffinerte når
de rapper hemningsløst fra gamle musikk-helter (les gitar-helter). Til det vil jeg si.
Knut Schreiner. Gå hjem og vogg.
Anders Nordmeland