[record reviews: roadwork vol 2]

Review of Roadwork Vol 2 taken from
AVIS 1, 2000-12-13.
In Norwegian. Found at the avis 1-site.

MOTORPSYCHO:
Roadwork vol 2 The MotorSourceMassacre
(Stickman Records)

Motorpsycho er ute med ny liveplate i serien "Roadwork". Roadwork-platene er ment å vise Trondheim-bandet fra forskjellige konsertsider, og forrige gang fikk vi høre gode, men relativt ordinære versjoner av det som må kunne betegnes som Motorpsycho-hits. Den gang bestod plata av utdrag fra tre forskjellige konserter fra 98-turneen, denne gangen får vi høre opptak av en konsert i sin helhet, nærmere bestemt av konserten gruppa gjorde sammen med frijazz-ensemblet The Source og støymaestro Deathprod på Kongsberg jazzfestival i 1995.

Dette er Motorpsycho på sitt mest eksperimentelle, søkende og utflippa, og selv om plata varer i over 70 minutter er det i hovedsak bare tre låter vi hører: Metalliske "Grindstone" (2), seige og repeterende "The Wheel" (3), samt den vakre og episke "The Golden Core" (6) - alle låter fra albumet "Timothy's Monster". Resten av plata er mer eller mindre improviserte stykker musikk gutta i The Source har hovedansvaret for.

Det er fascinerende musikk, og alle som har sett Motorpsycho sette i gang med en av sine lengre låter, vet at det ofte ender i støy og eksperimentering, men at det likevel kan være en fantastisk og medrivende opplevelse. I konsertsammenheng, vel å merke. På plate er det ikke like lett å bli revet med, samme hvor høyt en måtte skru opp volumet, derfor kan deler av denne konserten oppfattes som målløs, utsvevende og sær. Likevel, her er også partier som er fantastiske, hvor samspillet mellom bandene tar musikken til nye høyder, og plata er et virkelig godt dokument på hvor villig Motorpsycho er til å gå nye veier for å skape original og god musikk.

Men til tross for flotte partier, og prisverdig innsats for å skape noe originalt, kan ikke plata anbefales til andre enn gruppas hardeste kjerne av fans. For dem burde særheten og eksperimenteringen være kosestund. Personer som derimot synes at Motorpsycho virker som et spennende band som det kunne være morsomt både å bli bedre kjent med, bør styre unna denne og heller gå for et av gruppas studioalbum - f.eks deres siste "Let Them Eat Cake".

Aage Wolff

Foruten Motorpsychos etter hvert rikholdige katalog av gode studioalbum, kan disse anbefales:
Sigur Ros: Ágætis byrjun