[media stories: norwegian: 2000] |
|||||||||||||
Vi lot dem spise kake
Article / Interview Om en drøy uke kommer Motorpsychos nye cd «Let Them Eat Cake». Vi lot dem smake sin egen medisin.
I eksklusive omgivelser i Brygga studio, der Motorpsycho-Bent ellers jobber beinhardt med innspurten på den andre Sanderfinger-cd'en han er produsent for, ble trondheimsbandet servert Psycho Torte (se foregående side) - og som en kan se av billedserien er det ikke bare når de lager musikk Motorpsycho gir av hele seg. Psycho Torte slo meget godt an hos det eksklusive testpanelet, som imidlertid ikke unnlot å gi uttrykk for at nok er nok av en såpass tung kake. To stykker var minst et halvt for mye for stakkars Bent Sæther.
Men hvorfor så oppkalle cd'en etter Marie-Antoinettes berømte (påståtte) utsagn om hva folket
kunne gjøre om de ikke hadde brød? Det er det slett ikke nei. Strykerarrangementene fikk Ut-magasinet til å tenke i retning Wien, og ettersom Marie-Antoinette også hadde bakgrunn fra samme by, var det lett å velge en psykedelisk vri på den mest klassiske av alle kakene fra konditorkunstens sentrum når vi skulle by bandet på noe godt under feiringen av at cd'en som har ligget ferdig i over fire måneder endelig skal ut på markedet.
Ut-magasinet har hørt på
«Let Them Eat Cake» i en drøy ukes tid. Og som journalister skriver når de har tenkt å foregripe anmeldelsen av en cd: Ikke for å foregripe anmeldelsen av denne cd'en, men det er all grunn til å tro at dette vil vekke oppsikt i vide kretser. En kan godt se dette som en logisk oppfølging av Mercury Revs «Deserter's Songs» fra 1998 og The Flaming Lips' «Soft Bulletin» fra i fjor (de to mest kritikerroste album de samme årene). Det er snakk om litt sære, litt tunge band som lyser opp stemningene, strukturerer musikken - rett og slett åpner seg opp for et stort publikum. Uten at noen av de tre albumene kan karakteriseres som utpreget kommersielle. Det er kanskje litt sært å spå tilsvarende oppmerksomhet overfor Motorpsycho, men det er på ingen måte utenkelig. Etter et ganske forvirrende førsteinntrykk, er vi blitt hektet. Det er sånn de sier det, alle vi har snakket med som har hørt plata. Først er de litt uforstående, men så blir de avhengige, ler gitarist Snah.
Og når Motorpsycho
her snakker om alle som har hørt plata, så er ikke det så få som en skulle tro på dette
tidspunkt. Trondheimsbandet er blitt ganske svære i Europa. De har allerede gjort unna
60 (!) intervjuer i italienske, tyske, nederlandske og belgiske medier. I disse dager er
et nederlandsk tv-team i Trondheim for å lage et eget program om bandet og miljøet rundt. Sier bandet om plata som de fortalte om for første gang her i Ut-magasinet for et drøyt år siden. De hadde til hensikt å lage sin «Revolver» - en studioplate de ikke har som ambisjoner om å gjenskape på scenen. En popplate der de utforsker og utnytter alle studiets muligheter. Det får en si de har gjort. Folk som er vant til impulsiviteter og rene studiojammer får ikke det de er vant til, for å si det sånn. Vi spilte først inn en demo i øvingslokalet i Trondheim. Hørte på det, skrev ut noter, arrangerte strykere eller blåsere - og gjenskapte instrumentene digitalt. Så spilte vi inn en ny demo og gjentok gjerne prosessen en gang til før vi dro ned til studio i Halden. Da vi spilte det på nytt der, visste vi nøyaktig hva vi skulle gjøre, note for note. Vi var i alt fire turer i Halden i løpet av 1999. Vi spilte inn 60 låter, prioriterte til vi var nede i 27 - og endte på en cd på ni låter. Det desidert mest presise vi har gjort noen gang, ja.
Og så er cd'en full av gjestemusikere, av blåsere og strykere?
Mange vil ha hørt
åpningslåten «The Other Fool» på radio. Den er på en måte typisk for plata, men samtidig
slett ikke. For selv om låtene til sammen utgjør en enhet det er vanskelig å sammenligne
med så mye annet - så kan enkeltkutt lett assosieres til andre ting. Den neste singlen
«Walkin With J» er en energisk catchy poplåt, Snahs «Upstairs-Downstairs» er en pastoral
komposisjon, «Big Surprise» så nært klassisk Beach Boys som vel mulig, Gebhardts «Never
Let You Out» er naiv psykedelia à la tidlig Pink Floyd, Allman Brothers myke sørstatsrytmikk
farger «Whip That Ghost» og «My Best Friend». For eksempel. Det var også hardt for oss å kjøre cd'en så konsekvent bort fra rocken. Vi hadde lenge et rocka avslutningsspor for å seife. Til slutt tok vi motet til oss, turte å rendyrke plata som dette, sier gjengen som nå etter en lanseringsfase skal tilbake til Trondeim for en måneds konsentrert øving før en hektisk turneperiode i hele vår både i Norge og på kontinentet. Baard Slagsvold vil også være med i turnebandet på keyboard. Motorpsycho er litt sliten av å fungere som powertrio - og leter etter nytt mønster.
Neste gang
hyrer dere vel hele San Fransisco symfoniorkester? Nå begynner heltene å bli mette av kaken. Vi prøver oss på at dette kanskje er første gang et rockeband får en kake dedisert til seg. Men de kan fortelle at en italiensk platebutikkinnehaver fikk en meget imponerende bursdagskake formet som coveret på «Timothy's Monster» da den ble utgitt. «Timothy's Monster» var her i Ut-magasinet den eneste norske plate med på vår kåring av 90-tallets beste cd'er. Harald Are Lund i NRK gikk enda lenger - han rangerte den blant tidenes ti beste cd'er internasjonalt. Og for å understreke at Motorpsycho ikke er kun et lokalt fenomen, har samme cd også figurert i tykse magasiners oversikter over tidenes hundre beste cd'er. Den doble cd'en har altså blitt etablert som Motorpsychos beste. Men det er før utgivelsen av «Let Them Eat Cake». Ole Jacob Hoel
|
|||||||||||||