[media stories: 2001: norwegian] |
|||||||||||||
Med MOTORPSYCHO backstage!
Interview with the band
Uten anelse om det grufulle dramaet som utspiller seg i World Trade Center og Pentagon, legger Motorpsycho siste hånd på soundchecken på Rosendal i Trondheim. Norge ligger for tur, og plutselig er de det bandet som selger mest av alle verdens artister i Norge. Sammenlignet med den digitaliserte røkla, framstår Motorpsycho i dag som genuint enestående. At "Phanerothyme" har fått et retrostempel karakteriserer Bent Sæther som ubevisst. Hele Motorpsycho bygger på en kollektiv musikkforståelse som er uavhengig av sjanger.
Uinteressant
Vi var før det forrige albumet, "Let them eat cake", kommet til et punkt at vi var ferdige med den aggressive støyrocken. Hadde vi måttet gjøre "Demon Box" om igjen i dag, hadde vi vært ferdige som band. Det skjer mye med deg som menneske fra du er 21 til du er 31 år gammel, og for oss som band var det uinteressant å fortsette i det sporet. Vi fikk ingenting igjen for det. Alt det bandet kunne komme på av utviklingsspor og kreativitet innenfor den sjangeren var utprøvd. Vi måtte være ærlige overfor oss selv. For oss er musikken blitt en livsstil. Vi må tømme harddisken for å rydde plass for nytt stoff, nye ideer, nye musikalske retninger og sjangre vi har lyst til å leke med, og ha det morsomt med.
Monotont
Motorpsycho har lite til overs for det som presenteres for publikum i dag. Musikken i dag handler for mye om å sette sammen et show og gjenta dette innøvde showet gang etter gang. Da blir det vanvittig lite musikk igjen. Alt styres av det innøvde A4-formatet og energien, spillegleden, uttrykket blir forutsigbart og monotont. For mange av artistene i dag opptrer kun for å beskytte sitt eget merkenavn. Bare se på alle reunionbandene som kommer tilbake for å gjenta et nøyaktig likt show 100 ganger verden over.
Jazz, adrenalin og energi
Jeg får avsmak for hvordan rocken ofte formidles i dag, fortsetter Bent. Rocken burde i
større grad hentet mentalitet fra jazzen. Musikken må behandles som en levende materie
som trenger adrenalin og energi når den skal levendegjøres for publikum. Derfor vil aldri
to konserter med Motorpsycho være helt like. Soloene skal formidle hvordan vi har det på
scenen, hvordan vi opplever stemninga fra scenegulvet og være et uttrykk for den energien
vi formidler der og da. Derfor kan en solo på en konsert vare i 10 minutter, mens den
knapt er der på neste.
Overalt
Vi har en trofast kjerne på 30-40 stykker som følger oss overalt hvor vi spiller, det
seg være på Finnmarksvidda eller i Sør-Italia.
Phanerothyme
Da vi kom hjem fra turneen i fjor høst, gikk vi tilbake til øvingslokalet på Dora. Vi øvde 6 dager i uka, og i løpet av oktober kom vi ut igjen med demoer og musikalske kladder til 40 nye låter. Det er fra dette låtmaterialet vi har hentet de 9 låtene som fikk plass på "Phanerothyme". Utgangspunktet for studioarbeidet vårt denne gangen var gamle klangbilder. Det produksjonsmessige har denne gangen vært i fokus. Vi datt av utviklingen at digitale klangbilder allerede på midten av 80-tallet, og har aldri etterstrebet å gjenvinne terreng tapt terreng. Musikalsk sjel og sjatteringer innenfor klang ligger i det nå nedprioriterte, analoge lydutstyret.
Gerilja-band
Til tross for suksessen er vi et band på utsiden av det etablerte musikkmiljøet. Vi
ser på oss selv som et gerilja-band fra Trondheim, som med jevne mellomrom kommer nedover
Dovrefjell for å angripe det etablerte establishment [var det no' særlig smør på
flesk? transkr. anm.]. Hugo Eriksen
|
|||||||||||||