home

  [media stories: 2001: norwegian]




Motorpsycho med blåsere

Interview MP about being accompanied by the Jagga Jazzist brass section
at the Vaskeriet show / 2001-09-20 and else
taken from the Norwegian newspaper
FÆDRELANDSVENNEN, 2001-09-20.
Norwegian. Found at the fedrelandsvennen site by Kristoffer.
Click here for excerpts translated into English.


Motorpsycho spiller i kveld på Vaskeriet. For første gang i karrieren stiller de med blåserrekke live.

  Motorpsycho in 2000
 
POP-AVVIKERE: Motorpsycho - Bent Sæther (i front), Hans Magnus Ryan (t.v.) og Håkon Gebhardt – har gått helt nye veier på sin siste plate «Phanerothyme».
Foto: Scanpix

KRISTIANSAND: Motorpsycho slapp nettopp CDen «Phanerothyme» som nå topper VG-lista. Her oppdager de tidligere tung-progrockerne nye lydlandskaper innen popen fra seksti- og syttitallet. Blant andre har musikere fra Jaga Jazzist deltatt under innspillingen, og det er fire av disse som stiller sammen med Motorpsycho på Vaskeriet i kveld. Jaga Jazzist spiller sin egen konsert på Vaskeriet i morgen.

Kan fort tryne

Ja, det er snakk om at vi skal ha blåsere på scenen i morra, sier bassist og vokalist Bent Sæther på telefon fra bandbussen. Han er ikke spesielt opphisset over at bandet har blåsere sammen med seg for første gang siden de startet opp for tolv år siden. Tidligere var de kjent som power-trio, men har på de to siste turneene vært forsterket med tangentmannen Baard Slagsvold fra Tre Små Kinesere.

Vi har ikke gjort noen stor deal ut av dette. Vi får se hvordan det går. Det skal bli moro å se om vi får til noe mer enn en vanlig, formatert blåserrekke. Det kan gå bra, og det kan også bli ganske grimt, flirer Sæther.

Han mener det er en æressak for Motorpsycho å stadig forandre seg og ta tak i nye ting de ikke har gjort før.

Rosenborg

Hadde vi visst hvor vi gikk hadde vi ikke gidda å holde på. Vi prøver å forme hovedtrekkene rundt det vi har av låtmateriale og hvor vi er til enhver tid. Vi har ingen femårsplan for dette her, sier Sæther. Erketrønderen har kvelden i forveien sett Rosenborg tape for Porto.

Da så jeg at Kjernen i Rosenborg hadde adoptert bandlogoen vår og skrevet «Rosenborg» rundt den med vår skrifttype. Det er en del bra folk i Kjernen sjø, sier Bent fornøyd. Han er lei for at folk som Torstein Flakne og Dag Ingebrigtsen har lagt beslag på alt som heter Rosenborghymner.

Mange av fansen spør seg om dere noen gang kommer til å skrive en fotballsang?

Vi har blitt spurt, men takket nei. Behovet for å gjøre noe slikt er heldigvis ikke der, men man får jo nye behov etter som tida går, sier Sæther.

Gammelgull

Som tida har gått har Motorpsycho forandra seg ganske mye. Tungrockfansen som oppdaget dem på tidlig nittitall har hatt store problemer med å svelge lettpop-retningen de har tatt på de to siste platene «Let Them Eat Cake» og «Phanerothyme». Har bandmedlemmene forandret seg like mye som musikken har gjort?

Ja, heldigvis. Og dette er det jeg er aller mest stolt av: at vi har klart å forandre soundet vårt og fortsatt være tro mot det vi til enhver tid står for. Du kan høre at vi har blitt helt andre mennesker. Verden har fått litt mer farger og det har dukka opp flere paradokser i virkelighetsoppfatninga. Jeg har ingen behov for å lage Demon Box en gang til. Å spille mange av de gamle sangene live nå ville bli som å ta på seg supermannkappa for å tekkes et publikum, og det gidde vi itj. Det blir litt for mye barrikadetenåring å stå og synge «Nothing to say» nå, sier Sæther engasjert.

Likevel har Motorpsycho tatt fram flere gamle godlåter på årets turné.

Det er første gang vi har gjort «Stalemate» live. Den er en av våre glemte storlåter, men vi skjønte ikke hvordan vi skulle spille den før vi hadde spilt inn «Painting the Night Unreal» på «Phanerothyme». Da knakk vi på en måte koden, sier Sæther.

Og i kveld skal altså Motorpsycho knekke noen koder sammen med blåserne fra Jaga Jazzist. Det blir vinn eller forsvinn og konserten arrangeres av Fri Musikkens Venner Nå!!!

Torgeir Eikeland



English translation in excerpts
done by Torgeir Eikeland, the man himself

Motorpsycho said "no" when asked to write a Rosenborg-hymn, and Bent is glad he doesn't feel any need to do such a thing. "But things could change", he said.
I asked if "Coventry Boy" wasn't a football-song.
"Yes. Hehe. You're absolutely right", he said. Coventry Boy was (as you know) written by Snah after Coventry lost the cup final. Bent told me Snah's vocals sounds like the German, female singer Nico. She was a hangaround of Andy Warhol in the seventies and released a record named "Chelsea Girl". Hence it was natural to name Snahs song "Coventry Boy". Myself I have never heard about this Nico, but I'm sure some of you have. Another pun detected!

About the change in lyrics which we have discussed recently:
"The lyrics have become much more substantial. I'm putting lots of work into them, though they might have become more cryptical to some."

Me: Have you changed as much personally as your music has?
"Yes, thank God. This is the one thing I'm most proud of: that we're able to change our sound and still be true to what and who we are at any given time. You can tell from listening to the music that we have changed personally. The world has got more colour. More paradoxes turn up in your perception of reality. It's not black and white anymore. To sing old songs on demand would be like putting on your Superman-robe to please an audience, and that's not something we would bother to do. It woul'd be a lie, and singing "Nothing to say" now would be too much "barricade-teenager".

About their current version of "Stalemate".
"It's one of our forgotten goldies. We didn't figure out how to play it live before we cracked the code of "Painting the Night Unreal".
Me: Another of your forgotten old songs is "Fools Gold".
"Yes. That one we haven't done live either":
Me: Yes, you have. In Bodø 96 you did an electric version which was great.
"Oh, that's right! Good thing you reminded me. We have to try that one now, but first we will have to dig up the lyrics and stuff. It's so long ago that it feels almost like doing a coversong"

About "Working for the MCA"
We recorded it the first time in 1994 after signing for a major company (EMI)".
Bent denied that playing the song now had anything to do with alleged accusals of sellout.
"I'll leave the conspiracy-theories to others" (giggling)
I mentioned other theories about "Great When You're Dead" being a comment to the tragedy in NY, and he followed through with "She used to be a twin" and "Going to California" as other candidates.
"Let them fight as much as they like on the other side of the ocean. We can't pick out any song that can be interpreted as a comment to that. Otherwise we would end up playing one song each night.

And finally: MP are not at all prepared to play with Jaga Jazzist at Vaskeriet tomorrow. "Yes, we are told there will be some horns there. It could turn out fine, or it could be terrible. It's going to be fun. It's our duty to try out new things".