Personalities in Norwegian culture interviewing the band
taken from the Norwegian magazine
NATT & DAG, 2001-07-09.
Norwegian. Transcribed by Trond Brandal. Picture scanned by Kristoffer.
Norges største kultband er plateaktuelle for n'te gang. Vi prøvde å stille
musikken noen spørsmål, men den snakket for seg selv. Her var det nok best
å slippe proffene til.
Anneli Drecker, Bel Canto: Hvordan i helvete går
det an å hanke inn fire Spellemannpriser og fortsatt beholde cred'en, de gamle fansa og i
tillegg være undergrunn?
Motorpsycho: Det er jo slik det burde være, men jeg husker at vi var litt bekymret
for å bli for dus med det gode selskap da vi fikk våre første priser. Heldigvis blir vi
fortsatt sett på som litt utafor i dette selskapet. Det som er bra med Spellemannprisene
var jo å få litt cred fra foreldre og besteforeldre!
Kunne dere tenke dere å bli et band med internasjonal suksess på linje med
Soundgarden og Pearl Jam, eller er dere fornøyd slik det er?
MP: Klart at vi vil selge masser av plater, og det er jo et mål at ting
utvikler seg hele tiden på alle plan, men det viktigste er jo at vi får
laget musikk vi synes det er utfordrende å jobbe med. Da blir
tilfredsstillelsen så mye større om vi skulle slumpe til å selge slike
mengder. Så blir man vel aldri fornøyd med tingene slik de er, slik er det
med det meste i livet, alltid på jakt etter noe nytt og bedre.
Føler dere at norsk presse har oversett den internasjonale suksessen deres
etter at Beat / Rock Furore gikk inn?
MP: Nei, slik har det ikke vært, det er heller ikke vi som har ønsket å ha en
slik vinkling på det. Det er jo typisk at alle vil komme og lage
reportasjer straks du spiller i London, noe vi har sett et par grelle
eksempler på de seneste år fra andre norske band, så det har vi takket nei
til. Vi føler vel at de som trenger å vite at vi gjør det bra i Europa nok
er godt informert via våre internett-sider og g-35. Men jeg merker savnet
etter litt flere norske musikkaviser når vi nå slipper ny plate, vi må nå
folk gjennom dagspressen, som sjelden har tid eller kapasitet til å skrive
bra og interessante artikler, det blir fort overfladisk og tabloidisert.
Thomas Seltzer, Turbonegro: Har dere abonnement på
Mojo? Har isåfall dette abonnementet påvirket deres musikalske uttrykk og utvikling?
MP: Vi abonnerer ikke, men synes det er et fint blad. Spesielt numrene med mye
Beatles-stoff engasjerer.
Øystein Greni, Big Bang: Hvem lager gitarkassene
deres? Kan jeg få telefonnummeret til denne personen?
MP: Roar på "Capro" på Melhus i Sør-Trøndelag. (Støtt opp om det lokale næringsliv!)
Claes Olson, So What: Hvorfor er ikke Motorpsycho
flinkere til å invitere andre norske band som support, både i Norge og i Europa?
MP: Mest fordi vi er så dyre i drift at vi ikke har råd. Det er først de siste par
åra at vi har hatt noen grunker som helst igjen etter endt turné, og det er ytterst
få/ingen som gidder å spille gratis... Vi får oss heller ikke til å ta spenn av andre
band for å få "æren" av å varme opp for oss (ved for eksempel å betale nightliner etc.,
jmf vanlig bransjepraksis), så det stopper liksom der. En annen, mer praktisk greie, er
at vi har så mye stæsh med oss på scenen at omrigg blir en hel operasjon med et
supportband oppi det hele, noe som strengt tatt blir mer pes enn kult for alle
involverte. Og sist, men ikke minst: Har du blitt utsatt for så mange lokale helter som
det vi har både her og "derute", tenker du deg om 2-3 ganger før du sier ja: du aner ikke
hvor mange bedritne tyske pønkeband det finnes...
Kristin Arbjørnsen, KRØYT og Dadafon: Jeg bare
lurer på hvorfor ikke Motorpsycho skal spille i bryllupet til Mette-Marit og Haakon
Magnus. En liten psychovals hadde da gjort seg?
MP: Ingen har spurt...
Audun Vinger, musikkredaktør i Natt & Dag: Art:
a mirror held up to reality, or a hammer with which to shape it?
MP: Dette spørsmålet forutsetter at rock er kunst og at vi ergo er kunstnere;
på gode dager, kanskje... Hammer? Speil? Vet ikke. Litt av begge deler?
TRBNGR tok seg så grundig av de store manifestene på vegne av norsk rock at
vi andre slapp. Det var greit sånn, og her i Trøndelag spørs det liksom
litt på dagsformen når det gjelder slike ting. Det "filosofoske grunnlaget"
(hvis det noen gang har vært noe sånt) har vel egentlig for vår del gått
over til å bli mer en slags instinkt / magefølelse-greie enn en "stor
visjon" / proklamér-bar, konkret ambisjon or whatever. Analysen av det
eventuelle meningsinnholdet i ting får Skjeklesæter / Seltzer / Rønsen og andre
synsere ta seg av det anser jeg ikke som min oppgave. Hvis man som utøver
intellektualiserer for mye, blir det lett prog/fusion eller satire-vås a la
Zappa, og det blir for dumt. Jeg tror det er bedre å la det stå til, og
hvis det holder så holder det. Da prøver man i hvert fall, og hva er vel
rock verdt uten hjerte?
Lars Lien, eks-bandmedlem og venn: Bent, når der
det på tide å synge duett med en kvinnelig norsk vokalist a la Lynni Treekrem eller Anne
Grete Preus?
Bent: Når jeg finner min Tammy, skal vi duettere oss inn i evigheten. Inntil da
får Sissel og han derre fra Tromsø ta seg av duetteringen.
Hvorfor har ikke Motorpsycho slått gjennom i USA?
MP: Vi er vel ikke gode nok...