Bent Sæther, Hans Magnus Ryan Snah og Håkon Gebhardt er Motorpsycho. Kontinuerlig på
leting. Denne gangen fant de eventyrpop.
HVIS NOEN OM TJUE ÅR skal skrive boka Beatles på nytt, vil den kanskje bli hetende
Motorpsycho. Motorpsycho har nemlig besørget soundtracket til mangt et traumatisk
nittitalls tenåringsliv. Trondheimstrioen har siden oppstarten rundt 1990 vært gjenstand
for religiøs, friksjonsfri tilbedelse. Bandet som ikke kunne feile. Bandet som er ekte
vare. Et band som elsker musikk, for folk som elsker musikk. Metallbandet som ble
omfavnet av hver eneste forståsegpåer i hele Norges land. Dette var grunnene til at jeg i
mine desperat individualistiske yngre år prøvde å omtale bandet med behørig avmålthet.
Jeg ville liksom ikke gi meg helt over, jeg og. Men det var ikke alltid lett. Denne
gangen venter en popplate. Bent har namedroppet Burt Bacharach og Carol King. Menigheten
venter i åndeløs spenning. Vil de klare det denne gangen også?
PHANEROTHYME ER ET ORD skapt av forfatteren Aldous Huxley. Han
prøvde å sette ord på det vi i dag kaller en psykedelisk opplevelse. Men forslaget hans
blei forkasta. Kompisen hans kom opp med psykedelia i stedet. Phanerothyme ble kassert,
det er et glemt ord. Inntil nå. Bent forteller om tittelen på den nye plata, som kommer
den tredje september. To dager før dette intervjuet fikk jeg høre igjennom den, en gang.
Slik at vi hadde noe å snakke om. Jeg forteller at jeg synes den nye plata hørtes bra ut,
kjempebra. Låtene satt liksom i øret med en gang. Samtidig som det var veldig mye som
skjedde. Det var strykere og blåsere og flerstemt sang og masse kompliserte greier.
Bent: Litt av intensjonen med Phanerothyme var å skape låter som tilsynelatende er
ganske catchy. Samtidig skulle de inneholde nok substans til at man kan spille dem over
tid. Det skal være mulig å dykke ned og virkelig undersøke hva som egentlig foregår.
Forhåpentligvis funker låtene på flere nivå, sånn at det ikke blir kjedelig.
Geb: Og i stedet for å bli repeterende, så har vi prøvd å dytte flere låter og
partier inn i hver låt. Slik at det blir litt mer intenst.
Bent: Ja, det blir litt sånn eventyrpop eller noe. Låtene har flere deler enn bare
vers-refreng-vers-refreng-solo. Som små lommesymfonier.
Geb: Og så har vi prøvd å få alle påleggene til å høres naturlige ut. Fløytene og
celloene skal ikke ligge oppå musikken, de skal være inni den, integrert i stedet for
klaska oppå.
Bent: Ja, låtene er jo skrevet med slik instrumentering i hodet, ganske helhetlig
tenkning fra første sekund. Jeg føler at alt henger naturlig sammen, jeg håper i alle
fall det. For jeg har hørt nok uheldige kombinasjoner av stryk, blås og rockemusikk. Så
vi måtte jo gå litt annerledes fram enn tidligere, hele innspillinga var litt mer ryddig.
Helt fra starten har vi visst hvordan vi ville ha for eksempel trommelyden. Så da måtte
vi flytte og fikse på trommene helt til vi fikk den lyden vi ville ha.
Snah: Let Them Eat Cake-innspillinga var lærerik. Det var da vi først prøvde å
arrangere hver låt nøyaktig. Baard Slagsvold hjalp oss da også, og nå kjenner vi ham to
år bedre.
Bent: Cake ble litt som en transition-plate. Mellom det gamle Motorpsycho og det
nye. Vi fomla vel kanskje litt mer den gangen. Den føltes jævlig riktig der og da, men nå
gir den meg en eller annen overgangsfeeling. Denne er mer gjennomført, både
komposisjonsmessig og lydmessig.
Geb: Vokalarbeidet er litt mer komplisert denne gangen. Stemmene fungerer nesten
som egne instrumenter.
Bent: Ja, det er veldig vokalbaserte låter. Nøye arrangerte kor og slike ting. I
gamle dager ble alle spor fylt opp med instrumenter. Til slutt hadde vi to spor til
vokalbruk. Nå brukte vi en sånn 24-spors greie, og da hadde vi plutselig en haug med spor
å fylle opp.
PHANEROTHYME LÅTER RADIKALT annerledes enn det Motorpsycho har
gitt ut tidligere. Likevel slo det meg at dette låt umiskjennelig som Motorpsycho.
Hvordan kan dette ha seg? Skyldes det soundet eller stemmene eller lydene eller hva?
Bent: Det har vel noe med preferanse for spesielle klanger i akkordvalg, vil jeg
tro. Jeg knep meg i å tenke; faen, dette har vi gjort før. Samtidig som det låt helt
nytt. Man gjentar jo verken melodier eller lydbilder, så jeg kom til at det måtte være
noe med hvilke akkorder og fraseringer vi som låtskrivere foretrekker.
Geb: Jeg tror det er et eller annet karakteristisk med lyden også. For hvis et
annet band hadde spilt in en liknende plate, så hadde den jo hørtes helt annerledes ut.
Bent: Hva vi liker av klangbilder i musikk, det har jo ikke forandra seg.
N & D: Da var det kanskje en eller annen kjerne også rundt midten av 90-
tallet, da dere spilte på Down On The Farm, Kongsbergjazzen, Dynamofestivalen, alt i
løpet av en sommer. I tillegg spilte Snah og Deathprod på Ultimafestivalen, med
samtidsorkesteret Cikada. Følte dere at dere bherska alt det der til fulle?
Geb: Det som funka dårligst den sommeren var faktisk de "tradisjonelle"
Motorpsycho-konsertene.
Bent: Det er jo når du føler at du ikke behersker det du står og driver med, at
det oppstår interessante ting. Det der er litt raison d'etre for Motorpsycho. Så fort vi
kan et eller annet, så er det ikke interessant lenger. Så da blir det noe annet neste
gang. man må holde seg i bevegelse.
PLIKTLØPET ER UNNAGJORT. Motorpsycho har i et par timer vært
superstars i fotografens factoryliknende studio i femte etasje, og vi har pratet ferdig
om den kommende plata. Det ser ut til at kelnernenes ivrige oppvarting passer bra. Credo
har et briljant kjøkken, og en svart pub som skjenker øl til rockere og freaks i alle
aldre. Musikken er deretter, i dag har de for eksempel spilt Neil Young. Snah ser ikke ut
til å bry seg nevneverdig mye om hva som skjer rundt bordet. Mens Bent og Gebhardt
svarer, sitter Snah og gynger til musikken, spiller lufttrommer og småsynger, humdidum.
Tilsynelatende såre fornøyd med musikken, livet og verden generelt. Jeg får lyst til å
stille ham et spørsmål.
N & D: Snah, tilbake til det Cikada-prosjektet. I en anmeldelse kunne jeg lese
at "klangfarge, stabilitet og stofflighet er parametere som fokuseres i musikken". Kan du
forklare meg litt...?
Snah: Hm? Hvem har skrevet det der? Det må være Ultimaprogrammet eller noe sånt,
de har jo for vane å si slike ting. Det blir fort ganske traurig, fullstendig klar over
det. Det er beklagelig at man må ty til en sånn, skyhøy, ambisiøs retorikk. Det blir som
å lese kunsttidsskrifter, de bruker jo alltid et sånt bedrevitende språk. Jeg synes det
er kvalmt, det virker bare skadelig for musikken. La oss ikke blande for mange ord inn i
det, la oss heller la musikken tale for seg selv.
Bent: Det beste med en konsertopplevelse er når du glemmer at du står der og
spiller, eller lytter. Når det ikke lenger er oss tre som spiller, når det er en eller
annen kollektiv trip, noe større på gang. Slik at man underveis oppdager musikken på
nytt.
N & D: Hm. En annen ting, Bent. Du er åpenbart i besittelse av visse
antiautoritære følelser. Det ser man både gjennom tekster og gjennom intervjuer. Samtidig
uttaler du deg ekstremt bastant, med en tidvis ganske belærende retorikk. Siden du er et
forbilde for mange, så blir du dermed en ganske autoritær figur?
Bent: Hm, ja. Det er et lite paradoks, det der. Jeg vil jo at folk skal tenke
selv, jeg vil jo det. Nothing To Say handler om akkurat det der. Ikke kom og trøkk
meninga di opp i trynet på meg, liksom. Men det er også den største slagordlåta jeg noen
gang har skrevet. Så da blir den jo ganske dust. Sånn sett blir Nothing To Say en helt
patetisk låt. Kanskje hadde jeg den selvmotsigelsen i huet da jeg skrev låta, jeg et
ikke. Jeg tror vel egentlig ikke det.
MOTORPSYCHO ER INTET eksplisitt politisk band. Likevel
utstråler de en eller annen tanke eller idé. Som gjør at man som lytter kan føle at man
er på bølgelengde med bandet, både kunstnerisk og ideologisk. Den samme følelsen kan
dukke opp både i forbindelse med med bøker, filmer og billedkunst. Selv om ikke ting blir
sagt direkte, så føler man seg som tilskuer helt på nett med utøveren. Jeg har ofte lurt
på hvorfor det er slik. Når man digger noe føler man seg ofte svært nær kunstneren, uten
å kunne peke på hvorfor. Hva er grunnen til dette? Jeg presenterer problemet for
Motorpsycho.
Bent: Det blir en slags ideologisk slektskapsgreie, ikke sant. En eller annen
udefinerbar gjenkjennelsesfaktor. Dette snakker til meg, dette kommuniserer med meg. Uten
at man kan si akkurat hva som gjør det. Det er det som er det kuleste. Med bøker eller
kunst eller plater eller hva det nå er. Det snakker til deg, på en måte som ikke kan
verbaliseres, som ikke kan sies sånn og sånn. Det er bare en følelse av et eller annet.
Geb: Det er jo nesten frustrerende, når du blir skikkelig grepet av noe. Så
skjønner du ikke hva det er, men det er et eller annet som gjør at du kicker så jævlig.
Det er frustrerende og utrlig kult.
Bent: Og da er du evig nysgjerrig, ikke sant. Det er derfor man trenger å høre
musikk og lese bøker og i det hele tatt oppleve verden.
Geb: Vi vet jo ikke alltid selv hva som gjør at noe blir vellykka. Av og til gjør
vi noe feil, men så blir det liggende på teipen, så viser det seg senere at det ble
knallbra. Man mister kontrollen, så er det en eller annen kaosfaktor som gjør at det blir
knallbra.
Bent: Kaosfaktor, ja, det var jo så kult, vi spilte på festspillene i Bergen i
vår, sammen med en kunstner som heter Joe Coleman. han maler portretter og ikonbilder,
enhånds shortpensel med lupe. Veldig drøye, veldig bastante greier. Han sendte en video
som skulle vises ved festivalen, der han har filmet sine egne verk. Agentene hans ville
at vi skulle komponere et stykke som vi skulle spille mens filmen ble vist. Men vi valgte
å ikke se på filmen i det hele tatt. I stedet dro vi til Bergen, satte på filmen, og
improviserte. Kun reaksjon. Vi spilte hva vi følte der i øyeblikket. Det var oss tre og
Deathprod.
Geb: Det var veldig delig å gjøre en sånn ting midt oppi en finjustert,
fininnstilt plateinnspilling. Coleman ble jo glad da han hørte at vi skulle improvisere.
For han arbeider på den måten selv. Han begynner på et bilde uten å ane hva han skal
male. Så blir det til slutt et stort bilde som er sinnssykt metta på informasjon. Så ser
han i ettertid hva som leda han til å male det ene og det andre.
Snah: Ved den spillinga der ble det litt sånn; jo større fallhøyde jo bedre.
Bent: Jo mindre vi visste jo bedre var det. Så nært pur reaksjon som mulig.
Agenten ble sur, men Coleman syntes det var knallbra.
Snah: Agenten var vel redd for å det skulle bli totalt planløs überjamming,
hehe.
Geb: Hardrock og kunst, hehe.
Bent: Noen av publikum var helt himmelfalne. Andre syntes det var så som så.
Geb: Vi fikk en sånn rar interngreie, der vi konkurrerte om å være stille lengst.
Hvis man er helt stille, blir det en litt spesiell stemning. Du skal jo helst lage lyd på
konsert.
Bent: Men det tok jo litt av etter hvert. Jeg tror jeg og Snah spilte litt for
høyt.
Geb: Jeg skjønte ikke alltid hvor alle disse lydene kom fra. Hvem som gjorde hva
og greier. Ganske kult forresten, å komme rett inn i den heletablerte kunstverden. Det er
jo svære greier. Så improviserer vi i en halvtime, og de liker det.
Snah: Festspillene er jo ganske rigid og innavla. Kanskje derfor de syntes det var
et kick.
Geb: Kult å menge seg med den tunge bergenske kultureliten. 40 år gamle damer i
lilla sjal som er så åpne og ivrige.
Bent: Greit å ha kryssa av festspillene på lista. Over ting ting som er verdt å
gjøre.
Geb: Mangler snart bare Moldejazzen. De ringer jo hvert år og vil ha oss med.
Bent: Det går ikke på sommeren, for da er Snah på Island.
N & D: Drar du til Island?
Snah: Ja, jeg har en kjæreste fra Island. Så da blir det veldig greit å stikke
dit. Så kan vi dra rundt og bo hos slekt og venner. Det er jo ganske dyrt på Island. Men
ellers er det veldig bra. Odd Nerdrum drar ofte dit, han hadde utstilling i Reykjavik nå
nylig, forresten. De brukte det derre ståkuk-bildet som reklamefolder. Med svart sladd
rett foran. Det var jo et triks for å få folk til å komme og se.
N & D: Nerdrum er litt som deg, Bent. Antiautoritær fyr med superbombastiske
uttalelser og en mengde followers.
Bent: Odd Nerdrum er stor, synes jeg. Det eneste som plager meg litt er at han
prater så mye om kitsch. Det er unødvendig. Det han gjør er så bra at han ikke trenger
det gnålet der.
Snah: Det er nok bare for å fjerne seg fra debattering generelt. Han orker vel
ikke. Naturen på Island er forresten ekstremt kul. Jojo.
OG SLIK FORTSETTER DET. Prate prate prate, og det ene
gullkornet følger det andre, men vi kan da ikke godt gi ut et eget Motorpsycho-bilag
heller. Alle er gode og mette etter middagen, øl, kaffe, dj'n spiller fin rock fra
søttitallet, og litt før vi skal gå, kommer jammen Gebhardt med konklusjonen også:
Hm, ja. Det er et merkelig sted å være, denne jordkloden.
Sier trommeslageren, som viser seg å ha en hjerne fylt opp av underfundig filosofisk
lurendreieri. På Phanerothyme for eksempel, lever han en av de cooleste linjene i
Motorpsychos historie: Everything's great when you're dead. Your family surrounds you,
there are flowers in your bed...
Nesten så jeg gleder meg. Til å dø.
Marius Lien