home

  [media stories: 2001: norwegian]




Et halvt gram Phanerothyme

Interview on Phanerothyme
taken from the Norwegian radio channel's website,
NRK Musikk, 2001-09-06.
Norwegian. Found at the nrk musikk site.


Motorpsycho snakker om plata, inspirasjonen og betydningen av ordet "Phanerothyme".


  Motorpsycho in 2001
 
Motorpsycho lar seg inspirere av verden rundt dem.

Navnet på den nye plata er hentet fra den engelske forfatteren Aldous Huxley – mannen bak bøker som "A Brave New World" og "The Doors Of Perception" (som for øvrig Jim Morrison hentet bandnavnet fra).

Et fint ord

På 60-tallet eksperimenterte Huxley med bevissthetsutvidende stoffer, og han laget ordet "Phanerothyme" for å prøve å beskrive sine opplevelser med hallusinogener på 50-tallet.

På coveret til den nye plata er forfatteren sitert: "To make this trivial world sublime, take half a gramme of phanerothyme".
Egentlig tenkte vi bare: "Oi, for et fint ord! Det brukes ikke til noe, så det kan jo vi annektere", forteller frontfigur i Motorpsycho Bent Sæther, som er en stor fan av Aldous Huxley.

Den røde tråden

Plata Phanerothyme fortsetter i samme retning som "Let Them Eat Cake", og arbeidet med den startet i fjor høst.

Vi brukte en god del tid i studio for å klunke ned ideene vi hadde i hodet, forteller Bent. Etter et par måneder, når vi hadde over 20 sanger på tape, kunne vi begynne å plukke ut sanger og prøve å finne en rød tråd til plata. Deretter findyrket vi disse låtskissene for å få dem til å passe inn i den røde tråden, forteller Sæther.

Det morsomste som finnes er å møtes i øvingslokalet klokka 11 hver eneste dag for å forske fram nye låter, fortsetter Sæther. Utfordringen ligger i å få sangen til å høres ut akkurat slik du hørte den i hodet ditt det ene sekundet da du hadde alt klart.

Leker med klisjeer

60 og 70-talls referansene er ganske klare på Phanerothyme, og det legger de heller ikke skjul på.
Vi har alltid vært glade i å hente inspirasjonskilder og leke med musikalske klisjeer , forteller Gebbardt. Til og med tidlig på 90-tallet, da vi kanskje hørtes ut som et grungeband, hadde vi disse referansene.
Men på den tida var inspirasjonene kanskje litt mer obskure, skyter Sæther inn.

Vi har innsett at vi fungerer best når vi befinner oss på kanten av ting vi egentlig behersker, og det er da det blir spennende for oss å holde på også, avslutter Bent.

Aud Kathrine Danielsen / Roy Strømsnes