[media stories: 1998: norwegian] |
||
Motorpsycho
Article about the forthcoming Trust Us-release and the 'Starmelt / Lovelight'-video-award Trondheim: Motorpsycho er blitt et forutsigbart band. For tredje år på rad feirer de februar med å gi ut et nytt album. Og for annet år på rad har nå en av deres videoer blitt kåret til årets beste norskproduserte musikkvideo. Videoprisen for «Starmelt/Lovelight» ble offentliggjort på musikkbransjetreffet ByLarms åpningskveld i Trondheim torsdag, mens fansen må vente til over helga for albumet «Trust Us». Jeg håper ikke at vi er altfor forutsigbare på vår nye CD. Mellom hver plate prøver vi jo å redefinere oss selv, for å holde gløden oppe. Om alle forandringer og redefinisjoner opp gjennom Motorpsychos historie har vært like vellykket skal ikke jeg uttale meg om, men for oss har de likevel vært helt nødvendige, bedyrer Bent Sæther og får bekreftende nikk fra sine to psycho-venner Gebhardt og Snah. «Trust Us» er bandets sjette album, og nok en gang har Motorpsycho like gjerne slått til med en dobbelt-CD. Vi trives best når vi får mulighet til å boltre oss, og skal vi få fram helheten som bandet representerer blir en enkelt-CD for lite, forklarer gjengen som etter åtte år som plateartister kan konstantere at hvert nye album har solgt litt mer enn forgjengeren. Vårt forrige album «Angels And Daemons At Play» solgte rundt 15.000 i Norge og litt mer i utlandet. Sammenliknet med enkelte andre band er dette ikke noen astronomiske tall, men det er tall som vi trives med. Vi ligger på et nivå som gir oss mulighet til å realisere våre ambisjoner, uten å bli slukt av stjernegreiene, hevder Bent.
Innspilt mellom turneer
I likhet med forgjengeren er «Trust Us» innspilt i Athletic Sound i Halden, men fødselsprosessen har vært en helt annen denne gangen. Vi bruker sjelden særlig lang tid i studio, og det gjorde vi heller ikke denne gang. 26 dager var tilstrekkelig. Men mens vi tidligere har spilt inn våre plater i løpet av en sammenhengende studiobolk, ble «Trust Us» til innimellom turneer. Det var en intensiv og uvant måte å jobbe på, og omstillingen fra scene til studio bød på store konsentrasjonsproblemer. Men om vi måtte skjerpe oss ekstra på det punktet, var vi til gjengjeld mer innspilt på stoffet og mer samspilt som band fra første studioøkt, hevder trioen som lekfullt omtaler sitt nye album som en «trance»-plate. Vi bruker litt mer teknologi enn tidligere, og etter å ha hatt John Coltrane liggende i spilleren den siste tida, har vi blitt inspirert til å improvisere mer enn før. Vi kjeder oss lett hvis arrangementene og greiene vi spiller blir for A4-standardiserte. Utfordringen på «Trust Us» har vært å bygge en bru mellom jazza ting, rock og tekno slik at vi oppnår en trancedental effekt i musikken vår.
Gamle helter
Foruten Coltrane trekker Bent fram Beach Boys «Pet Sounds» og Loves «Forever Changes» som to gamle plater de har hentet næring fra til «Trust Us». Tanken var å plukke opp noen ideer derfra til strykerarrangement som kunne passe oss. Men det ble aldri tid til å trekke inn strykere, så vi nøyde oss med mellotron i stedet, smiler Gebhardt. Etter å ha testet livet som kvartett noen ganger, har Motorpsycho konkludert med at trioformatet passer dem best. Men litt drahjelp får de likevel på plata, ikke minst av Trygve Seim (fra jazzgruppa The Source) og Ole Henrik Moe. De bidrar med henholdsvis saksofon, indisk obo samt fiolin, sag og glass, noe som ytterligere hjelper bandet i deres improvisatoriske eksperimenter. Og mer improvisasjon lover bandet når de tirsdag åpner sin nye Norges-turne i Steinkjer. Det er ikke alle som er helt åpne for det, men vi trives utmerket når vi kan legge ut på halvtimeslange jammer hvor vi kan bygge opp groover og veksle mellom det wagnerske storslåtte og det spartansk lavmælte. Da får vi anledning til å tøye grenser og trekke inn nye elementer, slik at helheten i Motorpsycho kommer klart fram, avslutter Bent, Gebhardt og Snah. Leif Gjerstad
[photos are missing ...]
[pic comment 1:]
|
||