home

  [media stories: 2002: norwegian]




konsert
Personlig møte med kongene

Review of the Rockefeller show / 2002-04-26
taken from the Norwegian e-zine
PANORAMA, 2002-04-29.
Norwegian. Found at the panorama site and sent in by Stig Aasheim.


Rating: 5 out of 6 MOTORPSYCHO
Rockefeller, Oslo
fredag 26. april 2002

Motorpsycho in 1999
Noen ganger må man bare bli personlig. Følelsene fikk strømme fritt etter et inspirert Motorpsycho tok tak i både nye og gamle perler fra scenen på Rockefeller fredag kveld...

Det er alltid spennende å følge Motorpsycho fra konsertmørke saler. De kveldene de river i sine egne låter og skaper ny magi for den bestemte timen. Som de gjorde med en nærmest uhyggelig fet versjon av My Best Friend: Eksperimentelt og fritt rockende. Eller som med en av de mer inspirerte tolkningene av 577. De fire musikerne har i en rekke år nå vært en organisme på scenen. Som Lambchop presterte fra samme scene kvelden i forkant, makter også Motorpsychos medlemmer å nærmest telepatisk å knytte seg opp mot hverandre og ta sine låter ut av studiodrakten og inn i en ny, feststemt dress.

Det skulle bli en lang kveld for den utsolgte salen. Et to og en halv times langt sett grep tak i en del favoritter, noen nye låter samt et par overraskende innslag. Størst var nok overraskelsen i det bandet fløt inn i en nærmest harvende Giftland, hentet fra det magiske albumet Timothy's Monster.

Overraskende settliste

Motorpsycho in 2000
 

Settlista var en litt overraskende vending fra bandet både når det gjaldt uvant oppsett og låtutvalg. Men det hele bar sannsynligvis litt preg av at Motorpsycho ikke har et nytt album ute. Noe som gjerne fører til at de kan leke seg litt mer enn ellers.

Men man fikk likevel servert en rekke nyere spor. Hvor flere kanskje kan forventes å komme på gruppas neste langspiller? Disse vitner ihvertfall om et Motorpsycho på stø kurs tilbake fra rocken etter noen års opphold i landet til den mer orkestrerte popmusikken. Særlig var One More Demon en mektig maskin av en låt som nærmest rev høyttalerne i filler. Et sterkt spor som knytter bandets tidligere muskelrock opp mot det orkestreringstalent de har fått kjennskap til gjennom arbeidet de presterte på platene Let Them Eat Cake og Phanerothyme. Bent Sæther var tilbake til Demon Box med sin stemmebruk og traktorbass, mens de tre andre vred og slet i musikken bak ham.

Mange høydepunkter

Kvelden bestod av mange høydepunkter for tilhengerne. Særlig var tidligere nevnte My Best Friend og 577 mektige monstre som viste frem bandet i sin aller fineste stas. Førstnevnte kunne nesten få en til å tenke på southern rock i fri-form med sitt tilbakelente lydteppe og gitarlinjer. Coventry Boy kunne raskt blitt en parentes på den doble langspilleren Trust Us, men fremstår under kveldens konsert som noe av det vakreste bandet noensinne har gjort. Kanskje bør også Motorpsychos tilnærming mot Crosby, Stills, Nash & Young nevnes – slik som det ble framstilt i dette settets drømmende harmonier og renpleide lydramme.

 
Motorpsycho - the Amish people in 2001
Ikke alt fungerte

Likevel synes jeg ikke at alt fungerte. Überwagner virket noe keitete, mens Mantrick Muffin Stomp ble hengende i lufta med stemmen til gitarist Hans Magnus Ryan på et helt annet sted enn instrumenteringen. Kanskje det var meningen, men det låt uansett bare pussig.

Men dette er likevel for detaljer å regne i en aften som ellers inneholdt det meste fra et band som i stadig større grad fremstår som 'grand old men' i norsk rock.

Disse låtene spilte de:
On My Pillow
Go To California
My Best Friend
Serpentine (ny)
Fade To Grey
577
Coventry Boy
Landslide
Überwagner (ny)
One More Demon (ny)
The Other Fool
Watersound
's Numbness
You Lied
Hogwash
I Believe

The Slow Phaseout
The Skies Are Full Of Wine
Mantrick Muffin Stomp
Psychonaut

Giftland
Fools Gold
Bedroom Eyes
 
Tid for tradisjonell rock igjen

Det er tydelig at folket endelig har fått ørene opp for rocken. Etter den siste tidens fokus på norske såvel som utenlandske rocksuksesser (Gluecifer, The Strokes og The White Stripes), er det igjen tid for tradisjonell rock. Dette viste seg også på Rockefeller denne frdagskvelden, hvor et overraskende fokusert publikum var med på notene – fra en dansende parkett i front av salen til et applauderende galleri i tredje etasje – en respons som fikk bandet til å rase gjennom hele sju(!) ekstranummer. Publikum ble gladelig stående som sild i tønne til 'the bitter end'; til bandet gikk av scenen for tredje gang.

I det man flyter med strømmen ut av salen, er det bare to tanker som står tilbake: "Hvilke låter spiller de neste gang?", og "Jeg MÅ være der!"...

Mats Johansen