|
Motorpsycho i musikkens tjeneste...
Interview with the band on occassion of the Phanerothyme release
taken from the Norwegian e-zine
PROPAGANDA.NET, 2001-10-01.
Norwegian. Found at the propaganda.net site.
Eller var det omvendt? om Phanerothyme og andre misforståelser
Det kan synes som om Motorpsycho alltid er plateaktuelle, og nesten uten unntak lager
de musikk som alltid er aktuell. Likevel kommer nok ikke Bent, Snah og Gebhardt til
noen gang å bli ordentlig rike på det de driver med. Men så har da aldri det heller
vært meningen.
Siden den spede begynnelse på slutten av 80-tallet har Motorspycho laget noe sånn som
13 album (Bent Sæther: "Er det ikke 12? Medregnet begge "Roadwork"-skivene? Eller
har jeg glemt noen? "Tussler"? Ja visst' Er det 13 da? Jeg tror det"), i tillegg
til et utall ep'er og sju tommere. I øvingslokaler, studioer, på hyller og under flere
lag støv er det garantert mange hundre timer med musikk. Kanskje tusenvis, ingen vet,
ikke en gang Motorpsycho selv.
Med Phanerothyme startet vi med 40 låter i utgangspunktet. Dermed fant vi hvilket
lydlandsskap plata kom til å ligge i, og vi spilte inn 16 låter. 12 av dem mixet vi, og
til slutt endte vi opp med ni, forteller Bent Sæther, eller Bent som han ofte
foretrekker å bli kalt.
Og dette er ikke en uvanlig måte for Motorpsycho å arbeide, langt derifra. Nesten hver
plate de har laget har blitt etterfulgt av ep'er, singler eller fullsporsplater med det
resterende. Det de ikke hadde plass til på plata.
Så dermed kan vi vel vente at det kommer en ep rett rundt hjørnet?
Nei, vi har egentlig nok til en hel plate nå, og vi er veldig fornøyd med hvordan de
lyder. Vi mangler egentlig bare tre låter på en full lp. Vi får se. Dersom vi blir
ordentlig, skrekkelig ivrig i januar så tar vi en session da, forklarer han videre.
|
|
En Motorpsychotisk avhandling
Propaganda møtte ham og trommeslager Håkon Gebhardt, eller 'Gebhardt' som han liker å
bli kalt, for å prate om den siste skiva, men som vanlig med Motorpsycho ble det fort
en prat om mye mer. Gutta lever, puster og svetter musikk så et intervju på en time er
nesten nok til å kunne skrive bok. Det er nesten frekt at ingen allerede har gjort det.
Jeg mener de har jo gjort en del intervjuer.
Uansett. Jeg starter med det siste og beveger meg bakover i alle retninger etter det.
På spørsmål om Motorpsycho vil fortsette den noe mer kommersielle retningen de tok med
forrige glimrende album "Let Them Eat Cake", svarer de:
Det er mer kompositorisk utfordring enn kommersialisme over det hele. Det er mer
spennende å skriv låta enn å lag riff. Vi vil ha ordentlig strykere. Vi skal ha
ordentlig blåsere. Vi skal ha, vi skal ha, vi skal ha.
Og det er nettopp det Motorpsycho har gjort siden begynnelsen de har tatt og tatt
oppetter og langsmed musikkens brokete historie. Det er ikke bare 12 år siden ep'en
"Maiden Voyage", det er som nevnt mange hundre timers innspilning og det er en bredde
som etter vært har tatt til seg så vidt ulike elementer som jazz, country, hard rock,
ren støy og melodisk kassegitarpop. For ikke å snakke om nevnte strykere og blåsere som
er hjertelig til stede på "Phanerothyme".
Men Motorspycho tjener uansett ikke millioner?
Jeg tror "Let Them Eat Cake" solgte i overkant av 20 000 eksemplarer i Norge, og 50
- 60 000 på verdensbasis, så det er da noe. Men jeg tror ikke det er mulig å bli
mangemillionær uten å ta en Sissel Kyrkjebø eller Åge Aleksandersen, sier Bent,
uten å legge skjul på at akkurat det ikke er noe for dem. Men de har levd av musikken
siden 94 - 95.
Men vi tar ikke ut mye penger, vi investerer i nye instrumenter og etter hvert
sitter vi på en helvetes masse utstyr, sier Gebhart.
I tillegg er det bare de to siste turneene våre som har gått i pluss, sier Bent.
Og det betyr bare at vi har råd til å leie inn flere folk eller ta med mer utstyr på
neste turne, smiler Gebhart.
|
|
Et lite sidespor
Nå glemte jeg å spørre gutta hvorfor i all verden plata heter "Phanerothyme", men etter
litt intenst detektivarbeid, og ved hjelp av platas henvisning til Aldous Huxley og
diverse oppslagsverk har jeg funnet følgende opphav for ordet. Det skal i
utgangspunktet ha vært Huxleys forslag til kategoriseringsord for Meskalin og andre
stoffer som vi i dag kjenner som psykedeliske. Men forslaget kom utelukkende på grunn
av en misforståelse. Han hadde nemlig grunnet sitt dårlige syn misforstått psykiateren
Humphry Osmonds forslag om å bruke ordet 'psychedelic', og hadde lest 'psychodetic'.
Misforståelsen ble raskt oppklart og 'psychedelic' ble benyttet (selv om Huxley sverget
til 'psychodelic'), særlig fordi man fant at utgangspunktet for ordet også var
manifisteringen av følelser, temperament og sinne. I ettertid har imidlertid termen
blitt tillagt en "vestlig, religiøs tilnærming til psykedelisk narkotika".
Psychedelic betyr noe slikt som 'mind manifesting'. Mens frasen phanero viser til å
gjøre noe synlig. 'Manifisteres som syn'. Og dermed kan vi kanskje si at målet til
denne plata spesielt og Motorpsycho er å hensette lytteren i en nærmest religiøs rus
hvor musikken ikke bare skaper en vegg av lyd, men også tydelige visuelle bilder.
På den annen side kan det hende at det bare er et fint ord, og da kanskje særlig slik
Huxley bruker den: "To take this trivial world sublime, take half a gramme of
phanerothyme". Synd det ikke er lov med reklame for dop i Norge med tekstforfattere som
Huxley eller hva?
|
|
Back on track
Uansett er det lov til å reklamere for Motorpsychos siste album. Og da snakker vi om
102 gram Phanerothyme. Og det er slettes ikke snakk om noen overdose. 43 minutter og 33
sekunder er til og med noe kortere enn forrige album. Gjennom ni låter tar Bent, Snah
og Gebhart oss med til California, gjennom natta og ut på landet. Plata starter med den
vakre søndag morgen-låta "Bedroom Eyes", og den rundes perfekt av med "When You're
dead". I mellom er det surferock for døsige dager på stranda, kjøremusikk for den lange
landeveien og litt storby-godlyd for fredag kveld. Og selvsagt noen sanger å elske til.
Det er et gjennomtenkt og detaljert album, sier Gebhardt.
Selv om det er en helhet og avrundethet over plata fra morratrynet og inn i døden, så
er enkelte av låtene flere år gamle mens de nyeste kun har noen måneder på baken.
Det er en skriveperiode på par-tre år, men selve innspilningen foregår på et par
dager, forteller Bent.
Menage a trois
Og Motorpsychos grunnform er det sedvanlige trehodete monsteret som har vært en lang
stund nå, og dette forklarer de med at de tre utfyller hverandre og gjensidig krever
hverandre.
Vi har vel stort sett ikke kranglet. Det har blitt diskutert og enkelte ganger har
noen av oss vært temmelig nær å forlate bandet i sinne, men det har egentlig ikke vært
veldig alvorlig, sier Gebhardt.
Det blir som et ekteskap. Men heldigvis er det ingen av oss som har gått på noen
egotrip. Men det er ikke plass til noen fast fjerdemann, legger Bent til.
Motorpsychos diskografi avslører imidlertid at det alltid er plass til en til. Og enda
en. I løpet av en haug år og enda flere plater har det nemlig blitt en del mennesker
som kan nevnes i samme åndedrag som Gebhardt, Snah og Bent. Som alltid betyr det at det
er Deathprod som produserer, det er Cecilie som er manager og Kim Hiorthøy står for
utforming av covre, plakater og musikkvideoer. I tillegg er Bård fra Tre Små Kinesere
stort sett med live, og på siste plate har de hatt besøk fra Jaga Jazzist og andre
steder der musikk trakteres.
For ikke å snakke om alle hilsenene, referansene og direkte tjuveriene (i ordets
edleste og reneste betydning) Motorpsycho har stått for. Låter har fått titler fra
Sonic Youth-tekster, de har gjort covre av Motorhead og Grateful Dead, de siterer
Hawkind og nå senest Aldous Huxley, i tillegg har bandet blitt tillagt og de har
tilegnet riff, strofer og hele låter til en haug artister. Men noen avsløringer før
neste album vil de ikke komme med.
Du får høre ordentlig på skiva, og så får du komme tilbake med det du tror vi har
lagt til så skal jeg si deg om du har rett eller ikke, sier Bent og gliser.
Men at samtalene kommer til å gå høyt det er det ingen tvil om. Inneholder "Go To
California" referanser til Boo Radley's, til Mamas & The Papas eller kanskje Beach
Boys? Og hva med "For Free"? Led Zeppelin kanskje' eller mer nærliggende Free.
|
|
Internett, Tono og Napster
Nettopp nettet er til stor glede og litt irritasjon for Motorpsycho. Deres fans (hvorav
beviselig en stor del er unge menn med et visst minimum av datakunnskaper) har laget
særdeles oppegående uoffisielle fansider, de har "fikset" en konkurranse som skaffet
Motorpsycho i underkant av to hundre tusen Tono-kroner, og det er en utstrakt grad av
wheeling and dealing der ute.
Det er et glimrende medium. Dersom man ser bort i fra Napster som kan bli et problem
når folk får enda kjappere og bedre utstyr, så ligger det jo uendelige muligheter i
internettet, sier Bent.
Og vi har snakket en del om dette (med Napster), og mange ganger kan dette heller
trigge musikkinteresse. Men man må være forsiktig, supplerer Gebhardt, og de er
egentlig mest redde for at musikere på sikt kan miste livsgrunnlaget.
Vi syntes det er kjempeflott dersom folk får tak i liveopptak som ikke vi har stått
for, eller som vi ikke har tenkt til å bruke, det viktigste er imidlertid at ingen
tjener penger på det. Derfor lar vi alle ta opp våre konserter, og vi synes det er
flott med trading av ulike opptak.
Her tar gutta mest av alt egentlig tak i en annen aktuell sak i kjølvannet av
Motorpsycho. En platebutikk i Sandnes har nemlig en samleplate med bandet til salgs i
sin butikk, uten at verken plateselskap, band eller andre er informert om det. Dermed
drar butikkeieren inn omtrent hundre prosent avanse på låter som er tilgjengelige for
salg på andre album, noe Bent og Gebhardt finner forkastelig.
Det er stjæling, sier de.
|
|
Live at Everywhere vol I
Motorpsycho regner seg selv om sesongarbeidere. De skaper og selger, skaper og selger
om hverandre med aldri samtidig.
Det er helt forskjellig å lage plate og turnere. Faktisk er det sånn at man nesten
glemmer hvordan det var å være på turne selv om det var i fjor, sier Gebhardt.
Men etter å knapt ha sett dagslys på et halvt års tid begynner alle nå å bli skikkelig
gira på å komme seg på veien igjen. 6 uker med 30 - 40 konserter fra Tromsø i nord til
Hellas i sør.
Det er første gang vi har med Hellas. Vi skal spille i Athen og Tessaloniki,
forteller Gebhardt.
Avslutningskonserten finner imidlertid sted på Rockefeller. Av den nær sagt som vanlig.
Vi har vel spilt rundt 15 konserter der nå, sier Bent, og tipper det bare er et par
steder som kan måle seg med stedet. Deriblant Garage i Bergen og Studenter Samfunnet i
Trondheim.
Men hvor mange konserter vi har spilt på til sammen' det er vanskelig. Det finnes en
oversikt over set-lister på vår uoffisielle side motorpsycho.fix.no. Du kan jo telle
der sjøl, legger han smilende til.
Og jeg forsøkte virkelig. Jeg falt ut et par ganger, ettersom min egen hukommelse
sendte meg tilbake til de forskjellige konsertene, Roskilde, Rockefeller, Blitz og
gode, gamle Rockall, men alt i alt kom jeg til noe over 450. Men da var ikke fjoråret
iberegnet. Dermed kommer vi fort et godt stykke over 500 konserter. Et imponerende
tall.
|
|
Før en vellykket turne må vi ha 40 - 50 låter som sitter live, deretter kan vi
forandre på settet fra sted til sted etter hva som passer. Vi prøver å høre på
dagsformen, hvis all sammen har masse overskudd og kjempeoverskudd, og det slumper til
å være en fredag, så klart man drar flere "oppoverlåter". Mens en sånn derre halvslapp
søndagskveld kan man gjerne bli litt mer innadvendte og eksperimentelle, forteller
Bent, og avslører at det også her ligger planer bak.
Noen ganger får vi også tatt en rask titt på Internett og sett gjennom setlista fra
forrige gang vi spilte konsert på akkurat det stedet, og så legger vi det litt opp
deretter, forteller Gebhardt.
Motorpsycho er evig imponert over fansen som greier å henge med på deres mange sprell
og deres om ikke mange hopp, deres lange uventede steg innen sjanger, historie og
uttrykk.
Det virker som om folk har skjønt oss, og når de har det da detter de ikke av. Det
betyr jo at vi gjør et eller annet rett, sier Gebhardt.
Og det forplikter, legger Bent til.
Dette gir en naturlig og logisk progresjon som gjør at Motorpsycho stort sett kan blåse
hvem som helst av scenen når som helst, og det skaper stadig vekk magi både på skive og
på scenen.
Mitt beste liveøyeblikk fra det siste året må ha vært i Pisa. Det hadde ikke noe med
stedet eller folka å gjøre, det var bare et eller annet et eller annet som skjedde der
oppe på scenen som gjorde at tida bare stoppa. Vi var ut på tur i tre og en halv
time, sier Bent.
Ja for meg og. Det var en kollektiv opplevelse av at da vi kom av scena så skjønte
vi bare at dette var meninga med livet, legger Gebhardt til.
|
|
all photos and artwork: Kim Hiorthøy |
|
Det hender det der, skjø. Du skal helst forstå hvorfor du er på denne planeten her
minst to ganger i løpet av en turne eller så har det vært en dårlig turne, sier
Bent.
Det er da det betaler seg å tråkke fram og tilbake til studio og øving, dag ut og dag
inn år etter år. Og kanskje er det akkurat her gutta avslører en ting de egentlig
nekter å innrømme; nemlig det at til tross for produktivitet og en imponerende evne til
å spille, spille, spille i studio, så er det når Motorpsycho får lov til å vise seg
fram at de føler seg best. Det er på scenen, live foran lysende ansikter som kan alle
tekstene to dager etter at siste plate er sluppet, at de finner magien, meningen og
gleden ved det de driver med. Fra 12 september til omtrent 19. oktober dra Motorpsycho
på turne igjen på leting etter meningen med livet. At de finner den er garantert. Så da
gjelder det i grunnen bare å være der når det skjer. Turneliste finner du på nettet et
eller annet sted og plata "Phanerothyme" fant du i butikkhyllene fra tredje
september.
Mats Schjøberg Ulshagen
|