[media stories: norwegian: 1994] |
||
Rapport Fra Roterommet
Article / Interview taken from the Vi er på vei inn i det aller helligste – lunsjrommet på EMI-kontoret. Sammen med PULS går Bent, Snah, Gebhardt, Lolly og Deathprod, alle mer eller mindre fra MOTORPSYCHO. Deathprod holder i en eller annen stor pedal-liknende gjenstand og forteller Snah med største overbevistning: Alt som veier så mye, må jo være bra! Noen dager før så jeg bandet live under Uka i Ås (Landbrukshøyskolens studentuke), og det var et Motorpsycho som på mange måter har forandret seg fra tidligere års utgaver av gruppa. Dagen før vi treffes har bandet sittet og gjort ti intervjuer, og begynner å bli litt lei, selv om de er overrasket over hvor god spredningen var på spørsmålene. De vanligste handlet om den største forskjellen fra ”Demon Box” og hva som skulle skje framover. Bent oppsummerer dagen slik.
Grønsj er blitt pop
Vi har prøvd å ikke lage ”Demon Box 2”. Vi kunne gjort det hvis vi ville, men vi hadde lyst til å gjøre noe helt annet. Vi skal først turnere Norge i en måned, så skal vi studio litt. Deretter skal vi på Europa-turné i et par måneder. Forskjellen fra ”Demon Box” – fjorårets beste album – er stor. Det er ikke vanskelig å høre at det dreier seg om samme band, men de har skrelt av mange lag med tung og metallisk støy. Grønsjen har blitt pop, og de lange og tidligere vanskelig partiene har blitt mye mer melodiøse og ”pene”. Deathprod ler og forteller spøkefullt at det har blitt slik fordi han ikke får være med mer. Deathprod: De har oppdaget hva jeg holder på med. Jeg har spilt med dem i to år, men de har aldri hatt meg i monitor. Nå har de begynt å ferske hva jeg holder på med. Bent er litt mer seriøs, har observert den samme forandringen og forteller at bandet har snakket om det. Det som er av frike-ting, er mye mer harmonisk. Det er ikke enten eller, men i stedet mye mer flytende. Det blir mer wobbly-wobbly enn schtchsk-schtchsk. Han forventer at jeg skal skrive ned hvordan disse lydene han lager med munnen sin låter, og som en forklaring forteller han at det er en masse tyske konsonanter.
Miss Drecker
De hundre minuttene splittes opp etter en time, med CD-skifte. Det er imidlertid også et annet skifte som skjer der. Den første CDen er mest gammel Motorpsycho – poplåter som spilles på bandets egen måte. Den andre CDen inneholder forskjellige og eksperimenterende greier. Bandet avviser at det er noen bevisst tankegang bak denne oppstykkinga. Bent: Den ble sånn. Det var i den rekkefølgen skiva ville bli best. Det mest naturlige stedet å dele opp er etter ”Watersound” før ”The Wheel”. Vi starter litt snilt og greit, sånn at folk kan komme seg inn i materialet.
Sånn en times tid?
Analog-tekno
”The Wheel” er lang og deilig og skjønn, og min favoritt-låt på skiva – noe som det er vanskelig å slutte å høre på. Bent: Det er en turnélåt – Snah hadde den gitaren og melodifraseringa som åpner hele låta da vi dro, så tenkte vi at denne arrangerer vi ikke. Den blir som den blir og vi forsøker å spille den så mange kvelder som mulig. Vi puttet den første delen inn i ”Home Of The Brave”, men så kom det inn andre ting, og den bygget skikkelig på seg. En kveld i Köln kom monster-riffet. Derfra har den bare blitt lengre og lengre. En helt klar ”på tur”-låt som er forskjellig fra gang til gang.
Hva handler den om?
Kunne ikke en litt neddempet ”The Wheel”, utgitt på tolvtommer, bli spilt på
houseparties?
Bråk i en krok?
Samtidig som dere gjør nesten bare nye låter live – nyere enn at publikum kan følge med
på det, dukker det også opp en del gamle ting, ”Frances” fra ”Lobotomizer” live, og
”Blueberry Daydream” fra debut-demoen på ”Another Ugly EP”…
Jeg har fordommer mot alle, men tror dere landbruksstudentene på Ås har hørt ”Frances”?
Mange flere tror dere spiller en gammel låt om dere spiller noe fra ”Demon Box” enn om dere
spiller noe fra ”Lobotomizer”…
Feite og kjedelige?
Det slo meg også, at her spilte dere materiale folk ikke kjente fra før, og veldig mange
kicket på det. Har det noe med økt erfaring for dere som band? Bent mener ”Beautiful Sister” og ”Now It’s Time To Skate” er de mest umiddelbare låtene på skiva, og journalisten holder på å bli kastet ut fordi han påstår at sistnevnte er en ballade. En diskusjon om Led Zeppelin følger, men jeg redder meg likevel med nød og neppe. Neste tema var sjøldestruktive religiøse sekter. –vi sparer dere for den diskusjonen også, ærede lesere.
Bent forteller at de har ventet på et backlash siden ”Soothe”, men ifølge VGs terningkas
5 for ”Timothy’s Monster”, kommer ikke det denne gangen heller.
En intuitiv greie
Vi beveger oss over på produksjonen – som nok en gang er gjort av bandet selv og deres umiddelbare omgangskrets.
Hvorfor ingen utenfra? Hva med John Paul Jones? Han blir stille. …Det måtte i så fall være John Paul Jones.
Ansjos-pizza og 50 år gamle horer
Hva er den verste maten dere noensinne har fått servert på turné?
Bent utdyper: Vi spilte i Anderlecht, nesten en forstad til Brüssel. En by med bare
fabrikkpiper og dritt. Vi skulle spille på en festival der. Den bredte seg i alle
krinkelkrokegater fem hundre meter fra spillestedet. Det gikk ikke an å få kjørt utstyret
dit. Vi parkerte bilen og tråkka oss fram. Det var en liten scene i en bakgård – ordentlig
pønk. Vi kjørte utstyret på håndtralle dit.
Og hva er det kjipeste rommet dere har hatt?
Some coke, please
Det er ikke bare på kontinentet rare ting kan skje, og det bandet trives dårligst med, skjer på bygda her hjemme.
Bent: Du støter på den lokale kongen av kuruka, for de er der bestandig. Det er like
mange småkonger i Norge som det er hestemøkk-ruker, og det er jævlig irriterende. Folk har
skrevet kontrakt om at det og det skal være der, og da skal det være der. Omtrent bestandig
er det en lokal faen med mindreverdighetskomplekser som skal begynne å lage faen. Det er
irriterende. Men, så lenge du slipper de folka, går det bra likevel. Bandet forteller at det som er vanskeligst å få av det som står i kontrakten er monitor-miks og lys, mens det letteste er øl.
Hva er de merkeligste tilbudene dere har fått? Kjell Henning Troldsaas
|
||