[media stories: norwegian: 1996] |
||
Diagnose: Motörpsykose
Article / Interview taken from the Tyskland er ti ganger verre enn Norge. Enda gråere, enda mer traurig og uspennende. Norge er forresten så svært. Selg alt sammen til Tyskland, så vi tjæn no’ pæng. De velplasserte ord kommer fra Bent Sæthers munn, en drøy uke før Motorpsycho skal ut på sin første større Norgesturné. Deretter venter Tyskland og resten av Europa på nok et besøk fra vår egen småpsychotiske pansertrio. For trio er de blitt igjen, etter at Morten ”Lolly” Fagervik er blitt ”sparket oppover i systemet”, og nå er sysselsatt som bandets co-manger og fungerende lysmester på den forestående turneen. Motorpsychos planer for vinter og vår er klare, og almanakken er fylt til randen. Den 26. Februar skal vi ut og ”spolle in Gnore”. Det skal bli spennende å se hvordan vi blir mottatt, vi er jo ikke akkurat middle of the road-føde for en blues-klubb i Rana. Dette blir faktisk vår første virkelige Norgesturné, der vi besøker det meste fra Alta til Flekkefjord. Det er først nå vi er såpass mellomstore her i landet til at vi kan gjøre noe mer enn enkelte spredte gigs, sier frontfiguren i bandet som de årene stadig hyppigere har blitt omtalt som rikets beste band. Det blir veldig stramt, spår Gebhardt. I Norge skal vi først spille 17 jobber på 20 døgn, deretter innvilger vi oss et par ukers ferie før vi drar nedover i Europa på en seks ukers turné. Det blir rundt femti jobber på tre måneder.
Men Motorpsycho later til å få lønn for strevet; ikke bare har de opparbeidet nærmest
husbandstatus på legendariske klubber som Vera Groningen i Holland, de møter også et
ytterst takknemlig publikum. Snah forteller:
Kanskje blir turneen enda lengre, det kommer an på om det går i orden med spillejobber i
Storbritannia og Frankrike. Men hva vil skje etter at bandet nok en gang har plassert
Europa for sine føtter, lagt disse på nakken, og surfet hjem på en bølge av presumptiv
medvind?
A blissful blizzard
”Blissard”, som altså er siste skudd på den etter hvert så robuste Motorpsycho-stammen,
viser bandet i en tidvis mer lystig og leken form enn vi er vant med fra den kanten.
Borte er både de hardeste låtene så vel som de virkelig lange sporene, til og med det
karakteristiske lo-fi-preget er på vikende front. Nærliggende paralleller er Dinosaur Jr.
og Pavement, men albumet smaker endog av The Cures muntrere stunder. Bent utreder:
Vil vi få høre flere riff-vidundere som ”Hogwash”/”Grinder”, eller er det et tilbakelagt
stadium?
Vinyl vs CD…
Motorpsychos lidenskapelige forhold til vinyl er et fenomen i seg selv. Hvilke overraskelser
kan så bandets vinylkjøpende fanskare vente seg denne gang? Men dette kan da ikke bety at Motorpsycho har sviktet sine vinylvenner? Selvsagt ikke. LP-versjonen vil foreligge som en dobbel-LP; to solide virgin-vinylplater på 150 gram hver som er presset i Italia. 1000 av disse vil finne veien til Norge, og pakka vil inneholde klistremerker og muligens Motorpsycho-buttons. Videre er coveret noe forandret, dessuten vil de 250 første av de 1000 eksemplarene inneholde en T-skjorte. Jeg synes plata funker bedre på vinyl, mener Bent, og ingen setter vel gardinen i halsen av at akkurat Bent mener nettopp dét. Vi har pakket så lite musikk på hver side for å oppnå det optimale sound, dessuten har vi bevisst tenkt vinyl da vi fastsatte rekkefølgen på låtene, fortsetter den uforbederlige lydfriken Bent.
…og Trondheim vs Oslo
Motorpsycho og tilsynelatende hele byens rockmiljø holder til på Lademoen, byens gamle
arbeiderstrøk bestående av tilårskomne trebygninger som med varierende hyppighet brenner
ned til grunnen. Bent:
Med andre ord hele Trondheimsmafiaen samlet på ett brett, oppsummerer PULS med
karakteristisk presisjon og faglig tyngde. Men likevel, for et band som skal opp og frem
her i verden, hvorfor bite seg fast i Trondheim?
Pass deg nå, murrer PULS i et forsøk på en advarende tone.
Tussler-tusset
Motorpsychos smått legendariske side-prosjet, The International Tussler Society, består som mange vil vite av et noe utvidet Motorpsycho som trer egne låter inn i køntri-drakt, i mer og mindre skjønn forening med coverversjoner av gamle klassikere innenfor sjangeren. Bandet ble så imponert over egen evne til metamorfose at de til alt overmål fant det for godt å utgi prosjektet på plate. Det resulterte i ”The Tussler – Soundtrack”, som ble trykket i 997 eksemplarer, og som selvsagt ble et øyeblikkelig kultobjekt for samlere.
Men hvorfor kalte man det et soundtrack? Undertegnede tenker på dette stadiet selvfølgelig sitt, men spør likevel frimodig om forklaringen på tittelen ”The Tussler”. Hver gang Gebhardt ble rastløs pleide han å si at han måtte ut og tusle. Og når han så en dag lagde en låt på banjoen sin, fikk den selvfølgelig navnet ”The Tussler”. Siden tok det ene det andre, det er den gamle historien om hvordan små internvitser får stadig nye betydninger etter hvert som ting baller på seg. Myten er som oftest viktigere enn sannheten, så det blir egentlig opp til deg og din samvittighet hvor mye du skriver om virkeligheten bak Tussler-myten, formaner Bent for døve ører. For øvrig er det laget en ekte Motorpsycho-film, som nylig ble vist på Rockefeller. Bak den står Kjetil Solhøi, som fotfulgte bandet med kamera på skulderen under deres forrige Europaturné. Motorpsycho selv beskriver den som en morsom, litt Spinal Tap-aktig affære. Som om ikke det var nok, planlegger en italiens fotograf ved navn Stefano Giovannini å lage en bok om de noe utypiske trønder-rockerne. OM dette vil bli en biografi, en ren fotobok, eller simpelthen bare et luftslott, vites foreløpig ikke.
Deafprod. og vennene hans
Undertegnede var på sin første Motorpsycho-konsert for ganske nøyaktig seks år siden. Siden har småfuglene og gresshoppene vært blott et synlig fenomen, og hornet i siden på Motorpsycho har aldri sluppet taket.
Hvor elendig står det så til med de unge menns høreevne? Hvem? Deafprod.? lurer PULS’ utsendte, og etterlater muligens noe mindre tvil om at intervjuobjektene i godt samarbeid med den aktuelle støyprodusent vitterlig har smadret hørselen hans. Martin Thronsen
|
||