Et av de mest ettertraktede samleobjektene i norsk
musikkhistorie, ”The Tussler”, er nettopp reutgitt med masse
bonusmateriale til anmeldernes overstadige begeistring. Vi
minner om at dette fantastiske orkesteret sparker i gang
Øyafestivalen 2003 på Rockefeller onsdag 6. august. Noen
ytterst få billetter er fremdeles tilgjengelig, men du må
løøøøøpe til Posten hvis du skal få med deg denne eksklusive
begivenheten. I tillegg til The International Tussler Society
sørger Ricochets, Magnet, The White Birch og Mormones for en
helaften på Rockefeller og John Dee.
Noen omtaler av
”The Tussler" følger nedenfor.
DAGBLADET: Norsk
countryhistorie - ikke bare ei morsom plate fra et glimrende
band, men også nittitallets beste norske countryskive.
Det sier mye om kvaliteten på norsk nittitallscountry
at «The Tussler» fra seinhøsten 1994 fortsatt står som en påle
blant småpinner. Men det sier kanskje enda mer om
musikaliteten, allsidigheten og det generelt høye nivået til
Norges mest produktive og kvalitativt jevneste band,
Motorpsycho.
At plata nå blir tilgjengelig igjen,
remastret og attpåtil utvidet med ti ekstra låter (fire av dem
var med i vinylopplaget, én finnes på ei skandinavisk
alternativcountry-samleplate) er med andre ord svært gode
nyheter. «File under: C&W, soundtracks or Motorpsycho.
Whatever,» som det korrekt oppsummeres på pappomslaget.
VG: Flott country-fantasi - for alle som har
lengtet etter å vite hva som skjedde da trommis Gebhardt
kjøpte seg banjo i 1993 - et instrument han senere har
rendyrket sammen med Martin Hagfors i Home Groan.
Året
etter kom nemlig Motorpsychos mest ettertraktede samleobjekt,
«The Tussler», ut i knappe tusen eksemplarer. Deres
westernplate til en film som besynderlig få har hørt om, fikk
umiddelbart kultstatus, og jeg skal ikke helt se bort fra at
dette var platen som fikk mange av dagens generasjon artister,
som Thomas Dybdahl og ikke minst Sgt. Petter, til å børste
støvet av det alltid undervurderte instrumentet steel guitar.
Uansett er platen nå ute i utvidet versjon, med hele
fem tidligere uutgitte spor av imponerende kvalitet (versjonen
av Neil Youngs «Albuquerque» er nesten verdt hele platen
alene!). Likevel er det de to høydepunktene fra Norges trolig
aller beste rock-album gjennom tidene, «Demon Box», nemlig
«Sunchild» og «Waiting For The One» i lett omskrevne
versjoner, som lyser klarest her, sammen med tåredryppende «A
Memory».
DAGSAVISEN: Plata ble så uhøytidelig
presentert at de som aldri fikk høre den godt kunne komme til
å tro at gruppa bare «kødda med køntri». Nå kan endelig alle
som vil få vite at «The Tussler» åpenbart var alvorlig ment -
uten å bli alvorlig i kjedelig forstand. Dette er en hyllest
til musikken fra folk som vet hva de gjør.
«The
Tussler» ble angivelig laget «fordi trommeslageren kjøpte
banjo», og Gebhardt begynner med «Theme From The Tussler», en
forsmak på musikken han siden har presentert i HGH. Med unntak
av et par lignende bluegrass-forsøk laget spesielt for
anledningen var resten av den opprinnelige plata omarrangerte
Motorpsycho-låter, og et par gamle westernslagere. De blir
framført på tro og ære, og selv om vi har hørt originalene
noen ganger før er de nye versjonene oppløftende opplevelser -
spesielt bluegrassvrien på velkjente «Waiting For The One».
|