Motorpsycho: «The
Tussler»
(Stickman Records)
|
|
|
For alle som har lengtet etter å vite hva som
skjedde da trommis Gebhardt kjøpte seg banjo i 1993 - et instrument
han senere har rendyrket sammen med Martin Hagfors i Home Groan.
Året etter kom nemlig Motorpsychos mest ettertraktede
samleobjekt, «The Tussler», ut i knappe tusen eksemplarer. Deres
westernplate til en film som besynderlig få har hørt om, fikk
umiddelbart kultstatus, og jeg skal ikke helt se bort fra at dette
var platen som fikk mange av dagens generasjon artister, som Thomas
Dybdahl og ikke minst Sgt. Petter, til å børste støvet av det alltid
undervurderte instrumentet steel guitar.
Like riktig er det
å si at Motorpsychos store fascinasjon for amerikansk musikk fra
Flying Burrito Brothers til Grateful Dead - som også er denne
platens ikke altfor ulike ytterpunkter - etter hvert også har
truffet nye artister som nevnte Sgt. Petter rett i hjertet, hvilket
ikke er vanskelig å forstå ved å høre «The Tussler».
Uansett er platen nå ute i utvidet versjon, med hele fem
tidligere uutgitte spor av imponerende kvalitet (versjonen av Neil
Youngs «Albuquerque» er nesten verdt hele platen alene!). Likevel er
det de to høydepunktene fra Norges trolig aller beste rock-album
gjennom tidene, «Demon Box», nemlig «Sunchild» og «Waiting For The
One» i lett omskrevne versjoner, som lyser klarest her, sammen med
tåredryppende «A Memory». Ikke alt fra «The Tussler» har tålt tidens
tann, men som et dokument fra Norges mest eklektiske rockere er det
uunnværlig. Gram Parsons lives - oh yeah!
STEIN ØSTBØ
|