tirsdag 12.08.2003 |
| ||||
FREDRIK WANDRUP KONSERT: Svetten driver av de seks
musikerne på scenen på den lille klubben Mono i Oslo. Natta er en av
sommerens varmeste. Klokka nærmer seg to. Gruppa har spilt i nærmere tre
og en halv time.
Bandet jobber med voldsom energi. Bassen ruller med et halsbrekkende
groove. Gitarsoloer flyr ut og inn av låtene som elektriske sommerfugler.
Trommerytmen er stødig, men spekket med ørsmå finesser. En banjo spretter
brått fram med en muntermelankolsk solo. Steelgitaren glir som en gyllen
vind inn mellom taktene. Piano eller orgel gir flommende fylde til
lydbildet. Sangen kommer snart fra den ene, snart fra den andre, snart
flerstemt i harmoni.
SIDEN
1994 I LIKHET
MED The International Tussler Society er en utvidet utgave av trondheimsgruppa Motorpsycho, en rock-trio som har høy kultstatus internasjonalt og som etter ti års virksomhet på 1990-tallet har prestert å havne på førsteplass på salgslistene. I fjor var det Motorpsycho som sammen med Jaga Jazzist lot et fossefall av råskåren rock'n'roll avslutte Øyafestivalen. I år har de valgt country og klubbformatet. Ingen som er tilstede på Mono er i tvil om at dette er «ekte» countrymusikk. Men hvorfor? Og hvorfor ville ingen av dem kommet hit for å høre for eksempel countrysangeren Heidi Hauge eller danseband-vokalisten Jenny Jenssen? Eller for å snu situasjonen på hodet: Hvorfor selges ikke cd-en til The International Tussler Society på bensinstasjoner? Sannsynligheten er til stede for at trailersjåfør-kundene ville kjent seg bedre igjen i deres utgave av langtransport-klassikeren «Six Days On The Road» enn i den pregløst fortolkede «Honky Tonk Angels» med Heidi Hauge. Først og fremst handler det om å ta selve kjernen i begrepet countrymusikk på alvor. Showtime-stjernene produserer glatt og harmløs c&w i den mest kommersielle Nashville-tradisjonen. Det er greit, men man kan ikke vente verken god kritikk eller omfavnelse av countrymusikkens kjernepublikum hvis man legger igjen sjela i garderoben før man spiller inn ei plate. Om man ikke nødvendigvis må selge sjela til djevelen for å bli en troverdig musiker, må man i hvert fall ha den med inn i studio. ER DET IKKE
PLASS Dersom en musikkform skal ha noen dypere mening enn å være musikalsk veggpryd, må den fødes ut av kunnskap og inspirasjon. Det holder ikke å være «glad i å synge» eller å synes det er gøy å få folk til å danse. Countrymusikk er faktisk en alvorlig sak. Bak den åpenbare spillegleden og det smittende humøret til The International Tussler Society ligger årelange dybdedykk i countrytradisjonen. Disse gutta vet at ekte country er musikk på liv og død. Og nå til et aldri så lite paradoks. PÅ 1960-TALLET
VAR Det denne generasjonen ikke lot til å høre, var at de selv lyttet til et overveldende antall rockgrupper som var direkte countryinfluert. Band som Grateful Dead, Byrds, Creedence Clearwater Revival, The Monkees (særlig Mike Nesmith), The Band, America, Buffalo Springfield, seinere Crosby, Stills & Nash med og uten Young, Eagles, gjerne også sørstatsrockere som Allman Brothers Band og Lynyrd Skynyrd. På den andre siden av Atlanterhavet, blant andre country-entusiasten Elvis Costello. Og hva med en mørk sanger som Nick Cave? Mens Elvis Presley var en ren country/rockabilly-pionér, lå til og med The Beatles og The Rolling Stones under for countryinnflytelse. The Beatles var inspirert av blant andre rockabilly-helten Carl Perkins og spilte inn Buck Owens' «Act Naturally». The Rolling Stones lagde country-klassikere som «Dead Flowers» og «Wild Horses». Da Bob Dylan i 1969 spilte inn albumet «Nashville Skyline» sammen med den den gang forhatte Johnny Cash, møtte han en avskybølge hos sine egne fans. De hadde ikke hørt at Dylan hadde vært countryinfluert fra første sekund. FOR Å
BEVARE Mens Nashville-studioene polerte og glattslipte det musikalske lydbildet, etterstrebet countryrockerne et røffere uttrykk og poetisk raffinerte, fortellende tekster. En av dem som med sterkest iver gikk inn for å bringe countrymusikken inn i ei ny tid, var Gram Parsons, med grupper som The Shilos, The International Submarine Band, The Byrds og The Flying Burrito Brothers. MONO SEINT SØNDAG NATT.
Rock'n'roll har reddet countrymusikken. For mange artister gjelder også det omvendte. I den vitale norske bølgen av rock, finner du countryelementer hos artister som Sgt. Petter, Sondre Lerche, St. Thomas, Jim Stärk, Madrugada, Cinnamoon, Home Groan, Ai Phoenix og flere andre. Hot Shot-produsenten H.P. Gundersen er blant mye annet en strålende steelgitarist. Når The International Tussler Society forlater scenen, er sommernatta blitt litt svalere. Konserten har vært som en renselse. Fra scenen har livet vært fortolket i alt sitt mangfold. Tusen møter, tusen oppbrudd. Kriser og forsoning, sjalusi og forelskelse. Ensomhet og lengsel. The cold, hard facts of life.
|