Plateanmeldelser

TIPS EN VENN:
Til:

Fra:

Motorpsycho + Jaga Jazzist Horns

«In The Fishtank»
Konkurrent/Tuba

Det nederlandske plateselskapet Konkurrent lar eventyrlystne musikere spille seg opp mot hverandre i nye kombinasjoner på plateserien «In The Fishtank», og her kommer resultatet fra de norske gruppene. Motorpsycho og Jaga Jazzist høres ut som de er skapt for hverandre. Begge har sansen for å gå sine egne veier, uten å snu selv om låtene blir ualminnelig lange. Samtidig kan lyden de lager treffe folk langt utenfor de mer eksperimentelt innstilte sirklene. Sånn er denne plata også – sær på mange måter, men også særdeles slående på sitt mest fengende. Det nærmeste vi kommer denne holdningen andre steder akkurat nå er Atomics nye album «Boom Boom». Veien fra poetisk stillhet til dundrende torden er like kort.
Bare ett av innslagene her er en utbrodering av gammelt materiale. Motorpsychos «Pills Powder And Passion Plays» får ny bredde og dybde, men i stedet for å utfylle hverandres gamle låter på hele plata har de laget noen helt nye. I tillegg kommer en versjon av Art Ensemble Of Chicagos «Theme De Yoyo», som minner oss om at dette startet på jazzfestival, men likevel er funky nok til å kunne regjere på de råeste dansegulv. Albumet avsluttes med den 20 minutter lange «Tristano», en lang, fri jam som bygger seg opp til et sugende klimaks. De må gjerne spille mer sammen siden.
geir.rakvaag@dagsavisen.no

© 2003 Dagsavisen. Ansvarlig redaktør Hilde Haugsgjerd. Tekniske meldinger: Webmaster.
Sentralbord: 22 99 80 00 | Besøk: Møllergata 39 ­ Hammersborgs Torg |  Post: Boks 1183 Sentrum, 0107 OSLO