Motorpsycho lurer deg ikke denne gangen heller, selv om ”It´s a
love cult” åpner på samme skingrende akkord som ”Won´t get fooled
again” av The Who.
Gruppa er fortsatt til å stole på, men viser seg denne gangen fra
sin mest innadvendte side.
”It´s a love cult” er en utfordrende, fascinerende plate.
Musikken går i sirkler, rundt og rundt, som en karusell, noen ganger
fort, andre ganger langsomt, mens omgivelsene fortsetter å skifte.
På sitt beste slipper Motorpsycho løs en billion bobler i hodet.
”Composite head” kunne kanskje vært George Harrisons ”Taxman”
framført av The Monkees med hjelp fra Jerry Garcia og The Grateful
Dead.
”Circles” er vakker, men skjelver innvendig.
Gitarist Hans Magnus Ryan skrev den beste sangen på gruppas
forrige album. Nå har han gjort det igjen. ”Serpentine” er en verdig
oppfølger til ”Blindfolded”. Den er også en av årets mest
oppløftende, perfekte poplåter, fullt på høyde med Håkan Hellströms
”Kom igen Lena!”. Hans Magnus Ryan synger dessuten med en helt
uvanlig varme og sjarm.
Bent Sæther begynner for alvor å få konkurranse som låtskriver i
Motorpsycho. Trommeslager Håkan Gebhardt har tatt på seg ansvaret
for de morsomste, mest tøysete sangene til gruppa. ”What if...” er
ikke et unntak, og kommer komplett med genial steel-gitar og fullt
trøkk på trombone.
Trenger du flere anbefalinger, burde det være nok å vise til
orgelet på ”Neverland”, det Sonic Youth-lignende instrumentalpartiet
på ”Serpentine”, den svimlende følelsen når ”Carousel” plutselig tar
fart og måten bassen banker mot krigstrommene på ”Custer´s last
stand (one more deamon)”.
Motorpsycho har fortsatt noen demoner å drive ut. Men stort sett
er det englene som rår. ”The mirror and a lie” er nesten en slags
vuggevise med barokke fløyter, og nærmer seg den sofistikerte,
erkebritiske kunstpopen til XTC.
Motorpsycho sjefer fortsatt.
Eller for å sitere ”Won´t get fooled again”:
”Meet the new boss,
same as the old boss.”
(8/10)
Ingve
Aalbu
19.11.2002