Forsiden Sendeplan Våre
redaksjoner Vår
A-liste Om Radio
NOVA Lenker vi
liker
Tlf. 22857000 Faks 22844194 tips@radionova.no
Lytt til FM 99,3 32k
| 56k
(i samarbeid med
Norsk Regnesentral) webmaster@radionova.no |
2002: september | august | juli | juni | uke 19 | uke 18 | uke 17 | uke 15 | uke 5 | uke 4 | uke 3
2001: uke
50 | uke
49 | uke
48 | uke
47 | uke
46 | uke
45
A-liste 10.
september 2002 A-liste 3. september
2002
A-liste 10. september 2002
RJD2 - Ghostwriter (Def Jux/MNW)
Ugress - Kaleidoscope (Port Azur/Tuba)
Ursula 1000 - Kinda’ Kinky (Eighteenth Street Lounge Music)
Motorhome - Country Chris (Stickman/Tuba)
AZ - I’m back feat. El Shaber (Motown/Universal)
50 cents - Life’s on the line (Full Clip records/ Import)
Datsuns - In love (V2/MNW)
The Pattern - Fragile awareness (Wichita/Tuba)
GoGoGo Airheart - When the flesh hits (GSL/Tuba)
Screaming Seagull Kiss Her Kiss Her - Sentimental Journey (Cherry
Red/Import)
Retro: Television - Marquee Moon (Warner)
UKAS ALBUM: RJD2 - Dead Ringer (Def Jux/MNW)
Salomon Burke – Soul searching (Fat Possum/VME) Nok en godlåt
fra Mr. Burke. Soul Searching er en ekte ulv i fåreklær, en sang du må
smile og danse til, men med en tekst som er så trist, så trist. (I was a
fool, I’ve told a lie, I’ve did you wrong, I made you cry, So now I’m
walking all alone down the darkest street in town, standing in the rain,
while my tears keep pouring down). At dette er bra saker er forresten ikke
så overraskende, for når du kobler Brian Wilsons (Beach Boys)
låtskriveregenskaper til Salomons utenomjordiske stemme, da skal du være
temmelig kørka for å rote det til. Albumet DON’T GIVE UP ON ME er ganske
enkelt fantastisk soul. Med spesialskrevne låter fra Tom Waits, Elvis
Costello, Bob Dylan, Van Morrison m.fl. kan det selvfølgelig ikke gå galt.
Kult ”gammeldags” og spartansk produksjon (av Joe Henry) samt en stemme av
en annen verden fikser resten. Klassiker? Salomon Burke spiller på
Rockefeller 27. september. Kjartan
RJD2 - Ghostwriter (Def Jux/MNW) All salute the almighty Def
Jux! El Producto sitt plateselskap fungerer for tiden som et
kvalitetsstempel, og nå har de velsignet oss med nok en
”denne-er-du-faen-meg-nødt-til-å-kjøpe-deg-skive”. Produsenten RJD2 har
levert et debutalbum som bør appellere både til DJ Shadow og Moby
tilhengere. Det er balansegangen mellom det fengende og det sære gjør
denne semi-instrumentale skiva til en mer enn fornøyelig affære.
Deadringer er bygd opp av utallige samples fra skiver du ikke en gang
visste eksisterte, og instrumentalene gjør hele tiden vendinger i uventede
retninger. Bare sjekk ut de pompøse blåserne på Ghostwriter. Jeg blir
fortsatt like overrasket hver gang de dukker opp fra det store intet. En
skive som det er lett å like etter første gjennomlytting, men som det er
like vanskelig å legge fra seg etter uke nummer to på platespilleren.
Meget lyttbar med andre ord. Dirtybags v/ Jonas Einarsson B.
Ugress - Kaleido Scope (Port Azur/Tuba) Lettbent, slentrende
og småfunky sak fra Ugress, med fin vokal. Skru opp bassen og du kan
danse, ja danse.
Mer moro fra Bergen. 9. september slapp Ugress debutplata RESOUND.
Ugress er kjent for festlige liveopptredener med mye multimediastash, og
RESOUND er da også en høyst visuell affære, cinematografisk om du vil.
Ugress sauser sammen kule samples og staselige grooves, og ofte er
resultatet både tøft og lekent. Dessverre faller enkelte av sporene ned i
den gamle triphop-fella, det skjer når samplet brukes for ofte og rytmen
er treig og monoton. Deler av Resound er altså litt kjedelig, men plata
redder seg likevel ved å ha 4-5 spor som svinger. En av mine favoritter er
spor 9, Trigger 22. Det er en smekker pastisj med plenty samples fra den
norske filmen Sweetwater (1988), der bl.a. Bjørn Sundquist leverer et par
ekstra skumle setninger ”Du har sett noe som du ikke burde ha sett. Det er
uheldig...det er meget uheldig... for deg!”. Gisp! Ugress har releaseparty
på John Dee den 20. september. Kjartan
Motor Home - Country Chris (Stickman/Tuba) Motor Home består
av Motorpsycho og Martin Hagfors fra Homegroan, HGH osv. Dette er
gladcountry med dunkle undertoner som passer utmerket på spillern mens du
sitter på en skranglete traktor på vei hjem fra sauesanking med hengern
full av brækende sau og kona som venter hjemme på gården med fersk fårikål
putrende i gryta. Låta er spilt inn i Motorpsychos øvingslokale med fire
mikker og slippes denne uka på 7" vinyl. Kaare
Ursula 1000 - Kinda Kinky (Eighteenth Street Lounge
Music) Blant fnisingen på Kinda' Kinky hører du fargenavn som
"grape yum-yum, pink put-on og blueberry bomb". I sekstitallsfilmen "Lord
Love A Duck With Tuesday Weld" prøver hovedpersonen merkelige gensere med
enda merkeligere fargenavn, noe sekstitallsfantasten Ursula 1000 aka Alex
Gimeno har latt seg inspirere av. Alex Gimeno har lagd låta sammen med
Lukasz "Dr.Luke" Gottwald fra the Saturday Night Live Band. På
hammondorgel Brother Cleve fra Combustible Edison, og damen som synger og
ler er Rebecca Madder (ikke samplet fra filmen). Hvem Ursula 1000 eller
Alex Gimeno er? En Ny York-basert DJ som liker Pernod og har en langhåret
Chihuahua med løvefrisyre. Se www.ursula1000.com for mer trivia. Låta er
hentet fra KINDA’ KINKY (tittelspor), utgitt på Eighteenth Street. Lounge
Music, 2002. Yasmin.
50 Cent - Life’s on the line (Full Clip
Records/Import) Hip-hop er blitt 90% image. Alle er harde gangstere
med pistoler i beltet og liv på samvittigheten. Alle har vokst opp i et
helvete av dop, drap og crackheads med aids til fingertuppene. Akkurat.
For å sitere 50 Cent: ”I don’t believe you”. Da er det noe fascinerende
ved å komme over noen som er ekte tvers igjennom, det derfor er det en
glede å ønske 50 cent velkommen tilbake. Karen ble skutt i fillebiter for
noen år tilbake, etter å ha laget en låt hvor han navngir en rekke kjente
rappere han kunne tenkt seg å robbe. Det hele var visst ment som en spøk,
men det er jo mange som har dårlig humorforståelse… Nå er han tilbake, med
et svært skuddsår i trynet, og en betraktelig slakkere uttale. Men han
høres bedre ut (og mer skummel) enn noen gang. Låtene handler stort sett
om pistoler, hagler, skuddsikre vester og hva som skjer når han finner
folk som redesigna ansiktet hans. Fantastisk bra. 0 % bullshit, 100%
moraloppbyggende underholdning. Nå har han forresten signa på Eminem sitt
nye plateselskap, så husk at vi var først ute med 50 cent på
A-lista…Hentet fra albumet Guess Who’s Back. Jonas Einarsson
Brusselmans.
AZ - I’m Back feat. El Shaber (Motown/ Universal) AZ dukket
først opp på Nas sin klassiker Illmatic, og de fleste trodde store ting
var i vente for New York artisten. Men AZ har måtte nøye seg med en
eksistens i bakgrunnen. Den nye skiva, Aziatic, viser at de ikke alltid er
de rette folka som får all oppmerksomheten (les: Ja Rule & DMX).
Derfor slår vi et slag for AZ denne uka, og håper at flere folk kan få øra
opp for en av New York sine bedre MC’s. Dessuten har han fått henda sine
på overraskende mange bra beats…Album: Aziatic. Jonas Einarsson
Brusselmans
Datsuns - In love (V2/MNW) I lördags stod The Datsuns för
underhållningen på John Dee och Oslos rockare fick en ssmäll mitt i
trynet. Rak highwayrock straight outta Cambridge, New Zealand. ”In love”
är bandets första singlen på ett stort skivbolag och den tar vara på
mycket av den enorma energi bandet utstrålar på scen. For those about to
rock, we salute you. /Thomas
GoGoGo Airheart - When the flesh hits (GSL/Tuba) Exittheuxa
med GoGoGo Airheart er en skive du antageligvis aldri kommer til å høre.
Om du da ikke tar mitt ord for det, den her skiva er dritbra, og sjekker
den ut. GoGo kommer ifra San Diego, og har to tidligere album på
samvittigheten. Musikken deres spenner temmelig vilt genremessig, fra
super-funky disco-punk, som When The Flesh Hits, til avantgarde-pop, til
alm. punk, til kookyfunk (hva faen er det?), til dub, til Neil Youngske
gitar-utskeielser, til hiphop (nei, jeg bare kødder, syk i hodet vet du).
Tegninga skjønner du vel uansett, variasjon er cluet. Slik er det også hva
band-oppstilling angår, hvilket varierer fra låt til låt, fra duo til
kvintett, alt ettersom hva som behøves for den enkelte låta. Gi gutta en
sjans. Glenn.
Screaming Seagull Kiss Her Kiss Her - Sentimental Journey (Cherry
Red/Import) Denne japanske jente-duoen bør sende julekort til både
Sonic Youth og The Breeders - kanskje til og med til Courtney Love (som
skryter uhemmet av dem til NME, og indirekte sørger for at jeg oppdager
dem) - for musikalsk inspirasjon. Ja Seagull's uttrykk ligger av og til så
nært opp til deres at et søksmål ikke ville vært urimelig. Men, takket
være Oasis-dommen i fra 1994, så har et hvert band lov til å stjele så mye
de vil i fra andre band, uten at det får følger for den generelle
diggbarheten i musikken deres. Seagull har nemlig, på tross den ofte
prangende magelen på originalitet, kommet opp med en del svært så fengende
låter. De beste av disse er nå samlet på samleren, tenk det, Red Talk som
lar seg bestille fra enkelte vel-assorterte plateforretninger på
internett. Om du liker deilig, internasjonal jet-set rock så har Screaming
Seagull Kiss Her Kiss Her noen ess i ermet som er verd oppmerksomheten
din. Glenn.
The Pattern - Fragile awareness (Wichita/Tuba) Chris
Appelgren er sjef for LookOut Records. Han er også frontmann/vokalist i
The Pattern, som er nok et av disse sensasjonelt lite originale
garasje-rock banda som flyter opp til overflaten om dagen i kjølvannet av
The Hives og The White Stripes. Om nyskapning ikke er en hjertesak for
deg, så vil du nok finne at det er flere tiltalende elementer ved The
Pattern. De strutter av energi og spilleglede, og er nokså sjarmerende
nettopp fordi de ikke gjør noen som helst forsøk på å tilsløre sin
kjærlighet for seksti-tallet. The Pattern debuterer med albumet Reel
Feelness som allerede har vært i butikkene en stund, et album som gjør at
jeg ikke avskriver garasje-rocken riktig ennå, selv om metningspunktet
definitivt er nådd, og jeg har begynt å få oppkast-fornemmelser.
Glenn.
Retro: Television - Marquee Moon (Warner) Allas favoritband
förtjänar lite skryt också på Radio Novas A-lista. Förra veckan var det TV
Personalities som fick ställa till med lite oväsen, den här gången är det
altså dukat för en verklig klassiker - titellåten från den banbrytande
rockplattan från New Yorks knarkande och kopulerande kulturelit. Läs
”Please kill me”, starta band, pour a little liquor och bliv upplyst!
/Thomas
Disse folka setter sammen Radio Novas a-liste:
Anette Wahlstrøm, Hybris Yasmin Iqbal, Hybris Jonas Einarson,
Dirtybags Ruben Gran, Dirtybags Glenn Olsen, Bra Trommis Thomas
Alkärr, Bra Trommis Kjartan Aarsand, Musikkansvarlig
A-liste 3. september 2002
Interpol – Roland (Labels/Virgin)
Salomon Burke - Soul searching (Fat Possum/MNW)
Frank Black - The Black Rider #1 (Cooking Vinyl/VME)
Arlo - Silkworm (Sub Pop/Tuba)
Årabråt - Life thru a peephole (Safe as milk)
Motorpsycho – Serpentine (Sony Music)
Dub Sweden - Old house (Silence/MNW)
Bright Eyes – Lover I don’t have to love (Wichita/Tuba)
Cadillac – My convertible candy (Progress/MNW)
Jaga Jazzist – Kitty Wú (Warner)
Retro: Television Personalities - Geoffrey Ingram (Rough Trade/Tuba)
UKAS ALBUM: Interpol – Turn on the bright lights (Labels/Virgin)
Interpol – Roland (Labels/Virgin) New York-kvartetten
Interpol har med Turn On The Bright Lights levert et spektakulært
debut-album. Episk, mektig, og iskaldt ved første lytt, men med et stort,
varmt og bankende hjerte under overflaten. Paul Banks vokal og enkelte
elementer i musikken leder tankene hen til Ian Curtis og Joy Division, men
i Interpol’s univers finnes det glimt av håp i ensomheten og desperasjonen
som preger musikken. Høsten blir ikke den samme uten Interpol’s svartmalte
melankoli. Glenn.
Salomon Burke – Soul searching (Fat Possum/VME) Nok en godlåt
fra Mr. Burke. Soul Searching er en ekte ulv i fåreklær, en sang du må
smile og danse til, men med en tekst som er så trist, så trist. (I was a
fool, I’ve told a lie, I’ve did you wrong, I made you cry, So now I’m
walking all alone down the darkest street in town, standing in the rain,
while my tears keep pouring down). At dette er bra saker er forresten ikke
så overraskende, for når du kobler Brian Wilsons (Beach Boys)
låtskriveregenskaper til Salomons utenomjordiske stemme, da skal du være
temmelig kørka for å rote det til. Albumet DON’T GIVE UP ON ME er ganske
enkelt fantastisk soul. Med spesialskrevne låter fra Tom Waits, Elvis
Costello, Bob Dylan, Van Morrison m.fl. kan det selvfølgelig ikke gå galt.
Kult ”gammeldags” og spartansk produksjon (av Joe Henry) samt en stemme av
en annen verden fikser resten. Klassiker? Salomon Burke spiller på
Rockefeller 27. september. Kjartan
Arlo - Silkworm (Sub pop/Tuba) Lätt powerpop från LA. Ny
platta från partybandet Arlo, inte nåt mästerverk, men absolut nåt som
snurrat ett par varv i min stereo. Når säkert ut till fler än tio personer
i Norge. /Thomas
Dub Sweden - Old house (Silence/MNW) Svensk pop som kommer
från dub-hållet. Första singeln på 'riktigt' skivbolag, och det låter ju
strålande, absolut nåt som borde spelas på fler ställen än här på lilla
Radio Nova. Sångerskan Anna Wilsons två systrar spelar båda i First floor
power, som spelade på Mono i samband med förra årets Øya-festival.
/Thomas
Motorpsycho – Serpentine (Sony) Ny singel från det enda
bandet i landet som verkligen kan göra precis vad de vill och komma undan
med det. Sockersöt prog-pop den här gången verkar det som, jag tycker
iallafall om det, men jag vet många som inte klarar av det alls, hehe. Du
kommer aldrig undan Motorpsycho så länge du bor i Norge. /Thomas
Cadillac – My convertible candy (Progress/MNW) Cadillac byr
meg på noen problemer. Trondheimtrioens andre album UP FOR A LIFETIME er
en tidvis tøff affære. Tidvis er den også ganske døv. Det første som slår
meg er hvor mye vokalist/gitarist Per Borten likner på Alex Rosén (aldri
et godt tegn) på platecoveret (et cover som forøvrig er preget av generell
smakløshet, både fargevalg og design er typisk norsk, det vil si døvt).
Han Per poserer villig med røft, litt sånn rocka skjegg, og gir mest av
alt inntrykk av å ha dagjobb som modell for Hennes & Mauritz. Nå har
du sikkert skjønt at jeg i utgangspunktet ikke er spesielt velvillig
innstilt overfor Cadillac, og mitt inntrykk skulle ikke forbedres da skiva
havnet i spilleren. For, til tross for at førstesporet Sinnerboy freser
småtøft av gårde som en bondetamp på motocross, så blir jeg stadig
avsporet av den Eddie Vedder-aktige stemmen til Borten. At musikken er en
bakstreversk hyllest til Motorpsychos mest utagerende øyeblikk vil sikkert
tilfredsstille mange av de alternative gutta på Rælingen og Kløfta, men
jeg har dessverre tilbrakt for mange år i storby til å la meg fenge av det
her. Nå, nå, kanskje er det bare jeg som har godt grundig lei av hele den
her garasje-blues-retro-pakka som alle på død og liv skal være med på om
dagen, det finnes tross alt liv på UP FOR A LIFETIME også, selv om det
neppe kommer til å ta doktorgraden i fysikk. My Convertible Candy er et
eksempel på Cadillac på deres mest spiselige, og mange vil sikkert glede
seg over at "gromgutten" Askil Holm bidrar med backing vocal. Nevnte
Sinnerboy er et annet eksempel, og Champagne er heller ikke så ille.
Uansett, Cadillac entrer Radio Novas A-Liste, ikke fordi jeg digger det så
jævlig, men fordi du sikkert gjør det. Glenn, en arrogant snobb.
Bright Eyes - Lover I don't have to love (Wichita/Tuba) Conor
Oberst vil veldig. Han vil veldig gjerne lage plater som forandrer livet
ditt, som blir klassikere, som griper deg innerst ved hjerterota, røsker
deg opp av din sedate, apatiske tilværelse og tvinger deg til
selvransakelse. Han vil også veldig gjerne at du skal vite at dette er noe
han ofte gjør selv, og at det er derfor han er så jævlig ulykkelig. Conor
liker å brette ut sjela si, og denne gangen har han gjort det til gangs,
over 70 frenetisk, ramsalt tåredryppende minutter. Conor skriker, han
hyler, han synger så sart, så sart, Conor er likegyldig, Conor er, ytterst
sjelden, glad. Conor får ufortjent gode kritikker fra Akersgata's
hyperyttere. Å, hva er det her? Bright Eyes? Den er visst bra. Shit, har
ikke tid til å høre på den, men jeg gir den en 6'er allikevel. Den
fortjener sikkert det. Vel, jeg skal si deg en ting Mr. Anmelder. Bright
Eyes siste epos Lifted or the Story Is In the Soil, Keep Your Ear To The
Ground er ingen 6'er. Ikke er den spesielt sexy, heller. Men, den er et
ambisiøst, pretensiøst, og til dels ujevnt tredje album, fra en fyr som
utvilsomt er talentfull, men som kommer til kort når det gjelder
selvransakelsen jeg var inne på i begynnelsen av dette skriveriet. Mitt
råd til deg Conor, det er: kjenn dine begrensinger, du har ikke verdens
sterkeste stemme (man blir faktisk ganske fort lei av den), men du er til
tider et melodisk geni. Din sans for løsrevne dialog-samples har en
tendens til å drukne de gode låtene på platene dine. Dette skjedde på
Desaparecidos-plata (hvor du sang og spilte gitar) og det skjer i så stort
omfang på dette nye albumet, at du drukner alle de GODE idéene. Ta for
eksempel Lover I Don't Have To Love, en subtil, vakker ballade, uten de
overdrevne vokale utbruddene som du igrunnen er kjent for. Låter som denne
er det flere av på plata, men program-knappen på cd-spilleren er
essensiell for å unngå all den overflødige dritten som du har skvisa inn i
de overflødige rillene på denne skiva. Innerst inne så liker jeg deg godt,
Conor, så gi litt mer faen, finn jenta du leter etter, hun som er to sad
to give a fuck, bli lykkelig, og jeg er sikker på at du vil komme opp med
album som er mer enn bare halvveis. Glenn.
Frank Black - The Black Rider (Cooking Vinyl/Tuba) Frank
Black (ex-Pixies) leverer en artig versjon av tittelsporet fra Tom Waits’
album “The Black Rider”. Musikken er opprinnelig skrevet til et
teaterstykke skrevet av nettopp Tom Waits og salige William Burroughs.
En av 80 og 90-tallets mest innflytelsesrike artister (og en av mine
aller største helter) leverer 2 stk album og skuffer stort. BLACK LETTER
DAYS er et 18-spors langt album som aldri klarer å engasjere og som ikke
oppviser mer enn 3-4 ok låter. Huff, dette er trist. Etter 2000's svært
oppløftende DOG IN THE SAND hadde jeg forhåpninger om en ny storhetstid
for den lille tykke mannen med den store interessen for verdensrommet. DOG
IN THE SANDs flørting med tradisjonell rock fungerte fint, men på BLD
tipper det hele over i en heller seig og uinspirende greie, der Frank
Black kaster hele sitt popgeni på båten, og i stedet hengir seg til lange,
uutholdelige gitarsoloer. Ubegripelig. Det andre albumet til Franker'n,
DEVIL’S WORKSHOP, virker noe mer rett på sak, men ærlig talt har jeg ikke
orka å høre så mye på det. Kjartan
Årabrot – Life thru a peephole (Safe as Milk) ”Lukta av
organisk materiale som rotnar er ikkje til å ta feil av. Akkurat denne
lukta har halde seg over byen i dei siste dagane. Ho kjem ifrå Årabrot…”
Slik beskriver Haugesundsbandet Årabrot stedet de har tatt bandnavnet sitt
fra, søppelfyllingen Årabrot utenfor Haugesund. Samtidig beskriver kanskje
bandet seg selv. Årabrot spiller søplete punk med søplete produksjon,
søplete gitar og ikke minst en skrikende, søplete vokal. Kanskje har
vokalisten inhalert litt for mye av avgassene på Årabrot?: ”På Årabrot har
det helst vorte brent med spillolje og gamle bildekk.” Åkkesom: Låta Life
thru a peephole er en energisk punklåt som hittil kun er utgitt på
festivalskiva Sampler #4 fra Safe as Milk festivalen 2002. Årabrot har
tidligere gitt ut en selvtitulert 7” på plateselskapet Safe as Milk.
Jaga Jazzist – Kitty Wú (Warner) Fin, symfonisk, kompleks sak
fra Jagas nye album The Stix. Kitty who? Kitty Wú er en kvinnelig karakter
fra Paul Austers roman Moon Palace og beskrives bl.a. som "as close to
perfection as any girl he had ever met” (s.82). Foreløpig inntrykk av
albumet er at det trenger tid og mange gjennomlyttinger, det er mye lyd å
fordøye og mange ideer. Jaga Jazzist spiller på Rockefeller 20/09.
Kjartan
Retro: Television Personalities - Geoffrey Ingram (Rough
Trade/Tuba) Geoffrey Ingram er en type du sikkert har møtt. Livet
er en lek han glir gjennom uten større bestrebelser, han fikser og ordner
det meste, og han kommer seg unna med alt. Han er hipp, han har sjarm, han
er frampå, han har "the face". Irriterende og beundringsverdig, med andre
ord, akkurat som Fetter Anton og ...ja, kanskje Ari Behn. Men Geoffrey
Ingram er ikke bare en figur Dan Treacy i TVP har diktet opp. Han er
nemlig også den homofile kunststudenten i det kontroversielle dramaet "A
taste of honey" (filmatisert i 1961). Chelseabandet Television
Personalities har vært inspirasjonskilder for alt som kan krype og gå fra
Jesus and Mary Chain til Pavement, og denne naivistiske pønkpoplåten er
fra TVPs første album "...And don't the kids just love it" fra 1981,
nyutgitt på Fire Records nå i vår. Coveret viser et tøft bilde av Twiggy
og Patrick MacNee fra kultserien "The Avengers". Referanser er alltid
morsomt, og det har Television Personalities skjønt til fulle i alt de
gjør. Herrrlig! Anette
|