RETRO: Det sier mye om kvaliteten på
norsk nittitallscountry at «The Tussler» fra seinhøsten 1994 fortsatt står
som en påle blant småpinner. Men det sier kanskje enda mer om
musikaliteten, allsidigheten og det generelt høye nivået til Norges mest
produktive og kvalitativt jevneste band, Motorpsycho.
Da dette fiktive soundtrackalbumet (noen moroklumper har selvsagt
sørget for at du finner noen omtaler av «andre filmer» av regissøren Theo
Buhara på nettet) kom ut seint i 1994, var Motorpsycho et brumlete og
ambisiøst rockband som nettopp hadde fulgt opp den umiddelbare klassikeren
«Demon Box» med enda en klassiker, «Timothy's Monster». Riktignok var Bent
Sæther, Hans Magnus «Snah» Ryan og Håkon Gebhardt i ferd med å kvitte seg
med sine siste metal-tilbøyeligheter, men at bandet skulle komme opp med
ei så bra countryplate, var likevel et lite sjokk. Årsakene til at bandet
gjorde dette mellomspillet, var åpenbart en kombinasjon av at trommis
Gebhardt skaffet seg banjo, men også at Grateful Dead-entusiasten Bent
Sæther må ha hatt denne plata i kroppen i årevis.
De omarrangerte et utvalg låter fra sine tidligste utgivelser, covret
noen langhårede countryklassikere og spedde på med noen nye ting og spilte
dem inn med noen kompiser i en løssluppen atmosfære i Brygga Studio i
Trondheim, i ånden til Gram Parsons' The Flying Burrito Brothers og
«Workingman's Dead» og «American Beauty» med Grateful Dead.
Førsteopplaget på 977 eksemplarer forsvant da også på no time ,
og bortsett fra enda et limitert cd-opplag og en utvidet versjon på
titommers vinyl har «The Tussler» vært noe av et samleobjekt.
At plata nå blir tilgjengelig igjen, remastret og attpåtil utvidet med
ti ekstra låter (fire av dem var med i vinylopplaget, én finnes på ei
skandinavisk alternativcountry-samleplate) er med andre ord svært gode
nyheter. «File under: C&W, soundtracks or Motorpsycho. Whatever,» som
det korrekt oppsummeres på pappomslaget.