home

  [media stories: norwegian: 2000]



Massive Motorpsycho

Concert review of the Bø-gig / 2000-03-22
taken from the
Norwegian newspaper
TELEMARKSAVISA, 2000-03-24
Found at the Telemarksavisa-website.


Konsert
Motorpsycho
Kroa i Bø
Publikum: ca. 300
(terningkast fem)

Trondheimsgutta i Motorpsycho har påstått at de har laget en lett tilgjengelig plate denne gangen, men gjengen angriper fortsatt sitt publikum med tett, massiv og rasende rock fra scenekanten.

Onsdagens konsert på Kroa i Bø bød på nytt materiale fra utgivelsen «Let Them Eat Cake» kombinert med låter fra tidligere produksjoner. Den rundt to timer lange konsertseansen beveget seg jevnt framover, men det var først ute i andre halvdel at gamle fans fikk god valuta for pengene.
Firerbanden på scena startet da for alvor å arbeide seg framover mot et suggerende og hardt klimaks som kjentes fra gulvet og oppover.


Humøret på topp

Det er cirka ett år siden Motorpsycho sto på scena i Bø, og også da leverte de en sterk, om noe mer innadvendt konsert enn årets utgave. Det massive rocke-pøset som kjennetegner gjengen varieres opp med flere turer ut i det lettere og mer melodiøse landskapet. Lavmælte er de også innimellom, men humøret ser ut til å være på topp. Når den beatleslignende «Big Surprise» fyller lokalet, blir også det en suksess hos publikum.
Bent Sæther (bass og vokal), Hans Magnus Ryan (gitar og vokal) og Håkon Gebhardt (trommer og vokal) har bevist at strengeinstrumentenes tid ikke er forbi. På scena har de også fått hjelp på tangenter. Det instrumentale dominerer, og vokale prestasjoner drukner nok litt i all instrumentstøyen.
Sæther og Ryan står vendt mot hverandre på scena som to gamle westernhelter klare til å duellere, men i stedet for kruttrøyk kommer det tett og rasende lyd ut.


Kompromisser ikke

Rånerock, prog-rock, metal-rock og alle de andre merkelappene de har fått slengt etter seg forteller noe om rikdommen og åpenheten i det gutta driver med. Bandet spiller det de vil. De fornekter seg heller ikke en liten tur innom countrymusikken eller jazzen. Instrumentallåta «Whip That Ghost» fra siste utgivelse er et eksempel på en slik jazzete sak, men også gjennom sine lange låter og jamlignende improvisering er de godt over i jazzens tankegang.
Rockeorkesteret er rett og slett dyktige og kompromissløse, og de har jo som kjent siden debuten med «Lobotomizer» i 1990 gått sine egne humørsvingende veier.
Søndag står Skien for tur, og det er ingen vits i å sitte hjemme. Konserten onsdag bød imidlertid på harde angrep på øregangene, så ørepropper er slettes ikke feigt å ha med seg.

Anne-Lise Surtevju