home

  [media stories: 2001: norwegian]




Mørkt, hardt og intenst

Review of the Skien show / 2001-09-17
taken from the Norwegian newspaper
VARDEN, 2001-09-14.
Norwegian. Found at the varden site by Mats Johansen.


  Motorpsycho – live in Skien (N) in 2001
 
GITARHELTER. Bent Sæther (bass, vokal) og Hans Magnus "Snah" Ryan (gitar, vokal) er ikke redde for å begi seg inn i instrumentalpartier på over ti minutter.

(SKIEN) Det har vært mye snakk om hvor myke og koselige Motorpsycho er blitt i det siste. En ting er i alle fall sikkert; på søndagens konsert på Parkbiografen var det ikke bandets nye, glade side som var mest framtredende.

Trondheimsbandet Motorpsycho så dagens lys en oktoberdag i 1989. To år etter ga bandet ut sin første plate, "Lobotomizer", som var betydelig inspirert av metal-genren. Siden den gang har bandet vært et av de mest produktive i Norge, med åtte album på like mange år. Sist i rekken er årets album, "Phanerothyme", som for tiden ligger helt øverst på VGs salgsliste. Dette albumet representerer noe helt annerledes og langt mykere enn den støyende metallrocken det hele startet med. 12. september startet bandet sin omfattende Norges- og Europaturné, og søndag var turen kommet til Parkbiografen i Skien.
Bortsett fra et par nusselige poprocklåter var det Motorpsychos tunge musikk som dominerte konserten. For i en oppsummering av alle gruppens album siden starten i 1991 blir den siste, popete utgivelsen nærmest som et lite parentes å regne.
Når Motorpsycho spiller live handler det fremdeles først og fremst om hylende fuzz- gitarer, lange psykedeliske utflukter på orgel, og voldsom nakkesleng. Og om lett gyngende og intenst lyttende fans som bare ikke kan få nok av Trondheimsgutta.
Ser at det er søndagsstemning her. Kult det, kommenterte Bent Sæther kort i begynnelsen av kvelden. Stort mer sa han ikke under konserten, hvor både han og Hans Magnus "Snah" Ryen (gitar, vokal) først og fremst konsentrerte seg om instrumentene sine, med ansiktet vendt ned og bort fra publikum.
Det Motorpsycho ikke gir i form av utadvendt flirting med publikum gir de til gjengjeld i form av en utrolig intens, ja nærmest psykotisk, konsentrasjon om musikken sin og samspillet med hverandre.
Søndagens konsert var først og fremst en fantastisk oppvisning i drivende, lange partier med improvisasjon i spennet mellom 70-talls rock, beinhard metall og blues. De fleste partiene på over fem minutter, og enkelte på over ti.
Dette e rock. No har æ krampe og må ta ei pause, sa en smilende Sæther da konserten skulle nærme seg slutten. Men hysteriske hyl og trampeklapp fra den ivrige fansen lokket bandet til å ta to ekstraomganger på scenen, og hele fem ekstranummer. Først klokken tolv takket de dryppende våte gutta for seg, og tok seg en velfortjent hvil, etter en gnistrende konsert på hele to timer.

Åse Dvergsdal