home

  [media stories: norwegian: 1997]



Møte hos en "psycho"

Interview with Geb taken from the
Norwegian student monthly
ZENTER #3 / våren 1997.
Norwegian. Transcribed by Paul Caspers.


Motorpsychos Håkon Gebhardt (trommer) snakker åpenhjertig om turné, plateutgivelser og bandets fremtidsplaner.

En travel tid

Motorpsycho er nylig ferdig med en 4 ukers norgesturné. Snah (gitar) er for tiden hjemmeværende som nybakt pappa, og frontfigur, Bent Sæther (bass, vokal), er is Oslo og mikser en ny singelutgivelse («Starmelt»). I tillegg til alt dette skal bandet på en seks ukers Europaturné, som begynner I månedsskiftet april/mai. Vi spurte Gebhardt om hvor fornøyd bandet var med konsertene her I Trondheim (21. Og 22.03.97), og norgesturnéen generelt.

På forhånd var vi usikre på om vi I hele tatt skulle klare å gjennomføre en skikkelig konsert på Samfundet, for vi hadde en slitsom reise bak oss, og følte oss trøtte og tomme. Vi kom frem så sent frem at vi nærmest ikke ble ferdig med soundsjekken, men da konserten kom I gang, glemte vi trøttheten og gav alt. Alt I alt er vi meget fornøyd med konsertene I Trondheim, men overraskende nok ble konserten på Samfundet den beste. Det er alltid spesielt å spille hjemme, og på konserten den 21. Var det et ekstra "kick" fordi så mange venner og kjente møtte opp. Det ble ikke helt det samme med fri aldersgrense på Veita Scene dagen derpå. Generelt sett er vi bra fornøyd med turnéen, konsertene har vært bra på scenen, men det har vært veldig slitsomt! Vi blir sjelden lei av å spille konserter, da vi stadig vekk varierer settene våre, og vi spiller også de samme sangene i vidt forskjellige versjoner. Vi har ofte flere titalls versjoner av de samme låtene I bakhånd, da vi prøver alle sangene ut I forskjellige varianter på øving. 30. April skal vi ut på ny Europaturné. Som vanlig skal vi innom Tyskland, Italia, Nederland, Sveits og Belgia. Nytt av året er at vi skal innom Frankrike og England, noe som blir veldig spennende da disse landene tradisjonelt sett er meget kresne angående utenlandsk musikk.

Allsidighet

På konsertene deres er det bemerkelsesverdig at dere får med alle lydeffektene som finnes på albumene I lydbildene live, selv om dere nå bare er en trio. Hvordan gjør dere dette?
Selv om verken Lars Lien eller Deathprod. Nå turnerer med oss føler vi at det er viktig å få med effektene fra platene våre som på mange måter er "varemerket" vårt. Det er naturlig for oss å bruke mange forskjellige instrumenter/effekter siden vi alle sammen behersker det. Da vi bli redusert til tre mann, var det naturlig å investere it utstyr som gjorde det mulig for oss å spille flere instrumenter på en gang på scenen. Dere hadde kanskje lagt merke til at Bent og Snah har store pedalbrett foran seg. For eksempel må Bent ofte spille både bass og synth på en gang, samtidig som han må synge.

Engler, demoner

Motorpsycho ga nylig ut ei ny skive titulert "Angels & Daemons at Play". Det er den sjette plata, med unntak av en rekke EP’er og country-prosjektet Tussler, trondheimsbandet gir ut. Skiva har fått mange gode anmeldelser, og I den anledning lurte vi på hva bandet selv mener om utgivelsen:
Jeg føler at vi har gjort store musikalske fremskritt på den nye plata. Den bærer både preg av den gode følelsen vi hadde under innspillingen av "Demon Box" og "Timothy’s Monster" og kreativiteten på "Blissard". Plata ble spilt inn på ei uke og mikset på circa ti dager. Jeg føler at den gode responsen vi har fått fra pressen er vel fortjent, da vi selv føler at dette er den beste plata vi har gitt ut.

…og fremtidsplaner

Er du enig I at den nye skiva minner mer om "Demon Box" enn de to foregående, I form av at "Angels" har et mer variert låtmateriale enn "Blissard og "Timothy's"?
Du har vel kanskje rett I det. Jeg tror det henger sammen med at vi igjen var den samme gjengen I studio, som nettopp under innspillingen av "Demon Box", nemlig Snah, Bent, jeg og Helge Steen (Deathprod.). I tillegg har vi I det siste følt et større behov for å eksperimentere og søke nye musikalske grenser, og en naturlig følge av dette er et variert produkt. Jeg tror dette I stor grad også vil prege år neste utgivelse. Heldigvis har vi stor kunstnerisk frihet på selskapet vårt, Sony/Columbia. Jeg føler vi er svært privilegert på det området, til norsk band å være, særlig med tanke på at vi som regel selger et begrenset antall plater (20-25 000). Vi vil gjerne gi ut noe som tilfredsstiller våre eksperimentelle behov før vi fortsetter I den banen vi er I nå. Etter jul har vi faktisk fått skrevet en del låter. Jeg vil si vi er svært produktive. Kanskje vi kunne ha gitt ut ny plate annenhver måned! Dessuten jobber vi med å få gitt ut ei live-skive. I platebutikkene vil man også snart kunne finne en samling cover-låter av norske 80-talls hits der vi bidrar med to låter, en gammel Dum Dum- og en Marius Muller-låt, jeg er ikke sikker, men jeg tror den kommer ut I løpet av våren.

Leve Svartla'mon!

Etterhvert som samtalen utvikler seg begynner Gebhardt å snakke om sin store kampsak: Bevaring av Svartla'mon. Han prakker på oss cd'er til støtte for saken. På den bidrar foruten Motorpsycho, Tre Små Kinesere og Frode Sander Øien. Den heter "Mot Riving". Gebhardt er svært engasjert og ivrig med å fortelle oss siste nytt I kampen for delene av Svartla'mon som er planlagt revet.

Tjuesjette april vil det bli arrangert en kjempegalla I Olavshallen med et band kalt Motorpsykkel og et sammensatt band som vi har kalt "3d Motorpsymphoni og Lars", som består av medlemmer fra Motorpsycho, Tre Små Kinesere, Dum Dum Boys pluss Lars Lien. Dessuten har vi fått med betydelige personer som Nils Arne Eggen og slottsarkitekt Wiig til å støtte vår sak på gallaen.

Plutselig ser den gamle sivilarbeideren ved Studentsenteret AVH (nå Studentbrygga) på klokka si, og stumper røyken. Han må ned I øvingslokalen og finpusse på et par ting. Vi ønsker Gebhardt god tur til Europa, og rusler ned trappa fra en hyggelig frokoststund på Svartla'mon.

Per Kristian Cappellen
og Håkon Fretheim