31.07.2019 – NO Trondheim, Byscenen / Olavsfestdagene – Motorpsycho with friends

Home Forums General 31.07.2019 – NO Trondheim, Byscenen / Olavsfestdagene – Motorpsycho with friends

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • Author
    Posts
  • #10858
    ThorEgil
    Participant

      Head over to Lars Horntveth's Instagram account for a rehearsal video clip.

      https://instagram.com/larshorntveth?igshid=1mxrz1i06il5k

      #35859
      Punj Lizard
      Participant

        Craaazy. :) Thanks ThorEgil

        #35860
        Vegard B. Havdal
        Keymaster
          #35861
          ThorEgil
          Participant

            The number of friends seems to be increasing.

            #35862
            JERO
            Participant

              Wow! Again another high level MP surprise, wish they would bring Lars along for the fall tour, what a fantastisk player :MPD:

              #35863
              supernaut
              Participant

                sounds amazing! I'm getting a TDDU vibe somehow. I hope this inspires the next recordings.

                #35864

                Adressa (newspaper) had a piece about the gig today, new music will remain in the same landscape as the last two records and title track of each will be played during the gig.

                BTW: it's Ola Kvernberg that's is playing the violin, Lars plays keys. A tour which includes Ola I find very unlikely to happen, he is way too busy with other stuff.

                Gullvåg-kunst inspirerte Motorpsycho til Olavsfest

                Onsdag under Olavsfest har Motorpsycho med venner urpremiere på bestillingsverket inspirert av Håkon Gullvåg-kunst.

                Det strømmer musikk ut fra en dør på Svartlamoen. Bak den står Motorpsycho og vennene og øver. Det er én dag til bestillingsverket skal fremføres og musikken begynner å falle på plass.

                – Det begynner Ã¥ bli sammenhengende musikk nÃ¥ og ikke bare komponert hekkeløp, forteller frontfigur Bent Sæther.

                Mediterte frem musikken

                Bestillingsverket består grovt sett av fire deler, som er basert på fire av bildene til Håkon Gullvåg.

                – Vi valgte ut fire bilder og trakk lodd pÃ¥ hvem som skulle ta hvilket, sier Sæther

                РDu kan bruke ̴r inne i galleriet til Gullv̴g og fortape deg helt. Det er ekstremt inspirerende, sier gitarist Hans Magnus Ryan.

                – Jeg og Hans Magnus satt oss ned med hvert vÃ¥rt hovedbilde og mediterte og skrev ut fra det, forteller Sæther.

                Etter at de hadde skrevet hver sine deler, møttes de å prøvde å sette det sammen.

                – Men vi kommer ikke til Ã¥ avsløre hvilke bilder vi valgte, det tror jeg man kan høre, sier Sæther.

                Gullvåg selv har ikke hørt bestillingsverket ennå.

                РMen vi regner med de fikser en trone til han p̴ Byscenen, ler bandmedlemmene.

                Tekstlig ligger den nye musikken ganske nærme både «The Tower» og «The Crucible».

                – Men hvis du ikke har skrevet teksten selv er den nok ganske vag. Musikken er sÃ¥ linket opp mot bÃ¥de bildene og albumcovrene som vi klarer, mener Sæther.

                Bandet og vennene kommer, i tillegg til selve bestillingsverket, til å spille tittelsporene fra «The Tower» og «The Crucible».

                Motorpsycho har fått både Ola Kvernberg og Lars Horntveth med seg til Olavsfest. (Foto: Kim Nygård)

                Motorpsycho har fått både Ola Kvernberg og Lars Horntveth med seg til Olavsfest. Foto: Kim Nygård

                Se bildene fra åpningen av Olavsfest

                Bra sammensetning

                Med seg har bandet fått både Ola Kvernberg og Lars Horntveth.

                – Horntvedt var med pÃ¥ noen konserter vi hadde i fjor og Ola treffer vi hver dag i gangen her, siden han har øvingsrom rett ved oss, forteller Sæther.

                De mener at musikken i utgangspunktet kunne blitt skrevet til en enda større besetning.

                – Men det blir stort og nok lyd med kun oss fem, sier Sæther.

                – Det er en bra sammensetning. Vi fÃ¥r en slags samklang i hvordan det resonnerer, mener Sæther.

                LES OGSÅ: Håkon Gullvåg er inspirasjon bak ny Motorpsycho-konsert

                Trengte bevegelse

                Til konserten har de også fått med seg videokunstner Boya Bøckman, som de mener passer helt ypperlig til prosjektet.

                – Musikken er mange flyktige øyeblikk mens bilder er fastsatte øyeblikk. Det kunne blitt veldig statisk og hyperflyktig, sÃ¥ vi mÃ¥tte ha en videokunstner, sier Sæther.

                De mener at videoen måtte til for å skape litt bevegelse i bildene.

                РDet er mye substans i bildene, men det blir ikke tid til ̴ dvele p̴ det under konserten og da m̴tte vi ha litt bevegelse, sier Ryan.

                – Jeg har hatt et halvt øye pÃ¥ skjermen til Boya hele tiden, men jeg kan ikke følge for godt med, for da glemmer jeg hva jeg skal spille. Det blir noe trippy greier, sier Sæther.

                Boya Bøckmann blir med som videokunstner med film av Håkon Gullvåg og kunsten hans. (Foto: Kim Nygård)

                Boya Bøckmann blir med som videokunstner med film av Håkon Gullvåg og kunsten hans. Foto: Kim Nygård

                LES OGSÅ: Fortsatt bare en bonkaill, amatør og pønker

                Mye improvisasjon

                Bøckman har i forkant av øvingsperioden filmet både Gullvåg og maleriene hans.

                – Det er et langt spenn mellom det GullvÃ¥g gjør og det bandet gjør. Han har mange situasjoner i ett bilde sÃ¥ jeg jobber med flere lyssettinger i hvert bilde, sier Bøckman.

                Han har laget et slags instrument til konserten som han spiller videoen av på.

                – Det gjør at jeg mÃ¥ spille sammen med dem og det er mye improvisasjon. Det blir mye mer «jammete» enn Ã¥ trykke spille av pÃ¥ en knapp, sier videokunstneren.

                Videokunstneren mener at Gullvåg er en generøs kunstner.

                – Mange kunstnere ville nok stÃ¥tt over deg og sett deg over skuldra, men han har gitt meg frie tøyler, sier Bøckman.

                LES OGSÃ…: Motorpsycho kom hjem til UFFA

                Én øvingsdag og en lydprøve

                Musikken har ifølge Sæther og Ryan vært klar lenge, men det er først de siste dagene de har spilt det ordentlig.

                – I gÃ¥r kom vi oss gjennom hele én gang og i dag har vi spilt det én og en halv gang, forteller Sæther.

                Det gjenstår én halv øvingsdag og en lengre lydprøve. De mener de skal komme godt i mål med det.

                – Det er hardt Ã¥ gÃ¥ pÃ¥ nÃ¥ rett etter ferien, det er strenge greier. Det blir om Ã¥ gjøre Ã¥ fÃ¥ det til uten jukselapp, sier Ryan.

                – Klarer dere det da?

                – Ja jeg gjør iallefall det, men jeg har bare fire strenger, ler Sæther.

                #35865
                kak
                Participant

                  Nothing posted so :

                  – New impro thingy 50 min

                  – The Crucible

                  -The Tower

                  #35866

                  New stuff seems to single song/piece which might be called Save Me or Save Us.

                  A simple rolling drum/base intro which builds up into a Inferno, then a repetive escape part (some kind of march) of course someone get lost during the escape and need to be saved.

                  Some try to help? However causes even more lost souls. Its kind of open if they are saved or not in the end.

                  Nice works by Ola and Lars. Amazing video art in front (same trick as used in Begynnelser) and behind the band.

                  #35867
                  tkm
                  Participant

                    How long was it with the tower and the crucible? In Oslo they only have 1 hour and 15 minutes according to the Øya schedule.

                    #35868

                    I think it was 21.15 to 22.45, so 90 mins.

                    New piece was 45 min, crucible 25 min and tower 20 min.

                    tower had new section for Lars and Ola. 1.15 will be fine.

                    #35869
                    ThorEgil
                    Participant

                      According to the Adressa interview above the "New impro thingy" is a suite based on four of Håkon Gullvågs paintings. Difficult to hear when one piece ended and the next started though.

                      Hope somebody taped it – but new double LP coming up presumably :cheers:

                      And the video projections where just stunning – I hope the Øya show is in doors as well.

                      Front curtain projections was used also on the Supersilent tour and on the TDDU shows. But this was a new level.

                      #35870
                      otherdemon
                      Participant

                        Thanks for the info, guys!

                        On Lars' "setlist" on Instagram, both A Love Supreme and Kashmir were mentioned.

                        I suspect they didn't cover John Coltrane and Led Zeppelin? :lol:

                        And yes, the Øya gig is inside the Sirkus-tent. So the projections will get maximum payoff, I think!

                        #35871
                        schnu underberg
                        Participant

                          Hey Thor Egil,

                          did you made any fotos????

                          we planed to come to the gig. but we were in too much action for the preparation of "krach am bach"

                          #35872

                          The working title for the new thingy is "The World".

                        Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
                        • You must be logged in to reply to this topic.

                        …hanging on to the trip you're on since 1994