Camp Motorpsycho » General

Ole Paus & Motorpsycho Gud bevare landsbyen min

(19 posts)
  • Started 4 months ago by cloudhawker
  • Latest reply from kjellepelle

Tags:

  1. cloudhawker
    Member

  2. kjellepelle
    Member

    Nice , slightly countrified Grateful Deadish tune.

    Posted 4 months ago #
  3. TraktorBass
    Member

    T.I.T.S. feat. Ole Paus 🤷🏻‍♂️

    Posted 4 months ago #
  4. Bartok
    Member

    👌

    Posted 4 months ago #
  5. Bartok
    Member

    Love it! Nice roadtune, rolling along. Very TITS agree, didn’t expect the country vibe at all. The guys do a nice job (of course), even sweet background harmonies:) and Thomas, great. Nice w something immediate once in a while. Reminds me of the early 00s MP. I really get that this must have been an adrenaline rush for Paus, going from the more, hm, slow, to this.

    Posted 4 months ago #
  6. yeah, really great tune

    Posted 4 months ago #
  7. Tobo-Potato
    Member

    Ole did a 10 minute interview on television today. TV2's "God morgen Norge". He only touches on the cooperation with MP at the end. For subscribers only: https://sumo.tv2.no/nyheter/god-morgen-norge/god-morgen-norge-2019-episode-1159-1522762.html?showPlayer=true&start=6301

    Posted 3 months ago #
  8. tkm
    Member

    Intervju med Bent og Ole Paus i dagens aftenposten:

    Ole Paus: - Skal man først gjøre det igjen, må man ta det helt ut
    Robert Hoftun Gjestad
    Og han er fortsatt irritert.
    Ole Paus:- Skal man først gjøre det igjen, må man ta det helt ut
    - Du la vel opp i 2013, du?

    J a, jeg gjorde det. Og jeg mente alvor. Virkelig. Men man kan ikke beskytte seg mot alt her i livet, og dette var noe som jeg ikke hadde regnet med, sier Ole Paus.

    Rett overfor ham bak scenen i Operaen i Oslo sitter Bent Sæther. Til daglig bassist og låtskriver i rockebandet Motorpsycho, her som produsent og medmusiker på Ole Paus’ kommende album Så nær, så nær .

    - Vi ble lurt. Ole ble fortalt at jeg ville produsere en plate med ham, jeg ble fortalt at Ole veldig gjerne ville at jeg skulle produsere ham. Ingen av oss hadde tenkt tanken en gang, men så hadde vi et møte og fant det interessant, sier Sæther.

    Drøy uke siden
    Albumet kommer i januar, men den første singlen Gud bevare landsbyen min ble sluppet for en drøy uke siden. Det er definitivt lyden av to verdener som smelter sammen. Visesangeren Paus velkjent pratende med et gitartungt Motorpsycho duvende under.

    - Faren for artister i min aldersgruppe er at enten vi vil eller ikke, blir vi så fornøyde med det vi har gjort, at vi forsøker å gjøre det om igjen. Og verden trenger virkelig ikke flere øvelser i ting vi allerede har gjort.

    - Det var vel derfor du sluttet i 2013?

    - Riktig. Jeg var ferdig med både bransjen og det å skrive, men for meg er dette en drøm som blir drømt skikkelig. Det hadde ikke blitt en ny plate uten dette samarbeidet, og skal man først gjøre det igjen, må man ta det helt ut, sier Paus.

    For Bent Sæthers del hadde det ikke blitt plate om en annen visesanger enn Ole Paus dukket opp.

    - Det handler om det litt slitte ordet integritet. Ikke på grunn av hans posisjon, men potensial. Ole Paus kan si ting som ingen andre kan, og evner å si det, sier Bent Sæther.

    - Ikke alle syklister er snille
    72-åringen Paus smiler godt av ordet «potensial». Det er hyggelig fortsatt å bli kalt lovende i hans alder. Selv ser han da også på dette som en start.

    - Nå vet jeg at jeg bare så vidt har begynt, for dette åpner så mange muligheter jeg aldri har tenkt meg selv som en del av. Nå føler jeg at jeg har et uttrykk som kan utvikles fullstendig. Her er det snakk om et nytt liv før døden, og det er morsomt, sier Paus.

    Alt er likevel ikke bare gøy i ordene han har skrevet til Så nær, så nær . Han beskriver tekstene som både svartere og samtidig mer håpefulle enn noe han har skrevet tidligere. Samtidig er også den irriterte satirikeren Ole Paus tilbake.

    Denne gangen går det blant annet utover nybygg, høyhus, Barcode og Oslos byrådsleder Raymond Johansen i låten Fest i hovedstaden .

    - Dette er ikke noe jeg jukser med, for irritasjonen mot miljøhovedstaden er ikke liten, altså. Jeg snakker ikke om bomringen, den driter jeg i. Men jeg synes det er utrolig hvor mye som skjer over hodet på alle som bor her, med påstanden om at det er «praktfullt». Og vi blir ikke spurt. Du kan si hva du vil om Raymond Johansen, men jeg er ikke sikker på om vi har samme smak. Men han er bombesikker på det.

    - Hva er det som irriterer deg?

    - Noen må hviske til politikerne at selv om det kommer som et sjokk på dem, så er ikke alle i byen syklister. Det er ikke sikkert at alle syklister er like snille. Og det er ikke sikkert at slemme syklister blir snillere av å få egne gater overalt, sier Ole Paus.

    - Huff, nå snakker jeg skikkelig som 72-åring skal, altså. Det viktigste er at dette er morsomt å skrive igjen. Dette er et privilegium du har når du blir gammel; da kan du sitte og ergre deg, sier Ole Paus.

    Paus vil oppleve mer
    Så nær, så nær slippes i slutten av januar neste år. Noen uker etter skal komboen Paus og Motorpsycho ut på turné og blant annet spille to snart utsolgte konserter i Operaen. Produsent Bent Sæther innrømmer at det blir en utfordring å finne balansen mellom svaktsyngende Paus og hans mildt sagt støyende band, men regner med at man finner ut av det også.

    Ole Paus ser videre fremover.

    - Nå har vi opplevd hverandre, og det har vært bare godt. Det er en rar følelse, men jeg ser ingen grenser for hva vi kan skape sammen. Jeg er villig til å gå veldig langt for å oppleve en runde tilsammen med dere og se hva det kan bety i et liv. For dette har vært veldig stort.

    Posted 3 months ago #
  9. cloudhawker
    Member

    The crux of it, in English:
    - both parties were tricked into it, being told that the other wanted a collaboration...
    - a very enthusiastic Ole Paus!
    - he found writing music fun again, after thinking he had made his last album six years ago (he's 72)
    - lyrically dark but hopeful, with a bit of angry old man thrown in (classic Paus, it seems)
    - he feels it has just begun, and that it opens up new possibilities
    - strongly hints that he wants to work more with Motorpsycho: "I am willing to go far to experience one more round with you (talking to Bent) and see what this can mean to a life. Because this have been big, very big."

    This collaboration is perhaps a bit difficult to understand for non-Norwegians, but I find it pretty awesome, Ole Paus being a bit of an elder statesman in Norwegian music, very much respected throughout. Busloads of integrity and a strong will to do his own thing and to say it as it is. As Bent says in the interview, this is the only person from the old Norwegian acoustic scene they would ever want to work with.

    Posted 3 months ago #
  10. Tomcat
    Member

    Tusen takk ... European tour with album No. 2 then (incl. hint vom Anders

    Posted 3 months ago #
  11. cloudhawker
    Member

    Exactly. With subtitles.

    Posted 3 months ago #
  12. tkm
    Member

    Record available to pre order at big dipper. Limited edition on orange vinyl

    Posted 3 months ago #
  13. kjellepelle
    Member

    Utube

    Posted 3 months ago #
  14. tkm
    Member

  15. suntripper
    Member

    I note the absence from this project of the name 'Motorpsycho'.

    Posted 2 months ago #
  16. otherdemon
    Member

    I note that there are 10 songs in 52 minutes.
    That's long by Ole Paus' standards, but short for MP

    Posted 2 months ago #
  17. "Tack" is Swedish. "Takk" is Norwegian.

    Posted 2 months ago #
  18. kjellepelle
    Member

    There is an article in todays Adressa

    OP/MP



    Motorpsychos harde krav gjorde Paus bedre

    - Jeg er i utgangspunktet en lat gammel mann, sier Ole Paus (75) - som er glad for at trondheimsbandet ikke lot ham følge sine vante rutiner.
    Det er kanskje litt seint i livet å fornye seg, jeg kunne jo bare skrevet de samme sangene om igjen, sier Ole Paus.

    Han sitter over en kopp kaffe på nyoppussede Palmehaven. Snart skal han ut på Svartlamoen for første øving sammen med Motorpsycho for en turné som skal blant annet ta dem til Operaen i Bjørvika 23. februar og til Olavsfestdagene og Borggården 31. juli.
    Fredag utgis albumet «Så nære, så nære», på en måte nok et Paus-album i en 50 år lang karriere - på en måte noe helt nytt.
    Låtskriveren og artisten har vært med på mye forskjellig, og husker brokker av det. Forrige gang han bodde på Britannia var i forbindelse med en Dag Frøland-revy. - Festen ble livlig. Elisabeth Grannemann ble kastet ut, erindrer Paus.
    Det beste han har gjort

    Det er mer alvor nå. Ole Paus, som har skrevet flere tusen låter, mener det siste han har skrevet er det mest radikale grepet han har gjort, og at låtene på «Så nære så nære» er det desidert beste han har gjort.

    Paus og Motorpsycho (Bent Sæther, Has Magnus Ryan, Tomas Järmyr og Reine Fiske operer som enkeltpersoner på albumet) fremstår nå som en sammensveiset gjeng.

    Ja, jeg veit jo ikke. Jeg liker ihvertfall dem, og jeg tolker dem som at de ihvertfall ikke avskyr meg. Jeg er stolt over å kunne kalle dem vennene mine. Vi holder sammen, men vi trengte tid. Vi har slått opp tre ganger, den ene gangen var det jeg, de to andre dem.
    De er profesjonelle, han dilettant

    - Vi fungerer svært godt sammen, selv om vi så forskjellige som det går an å bli. De er jo helprofesjonelle, svært dyktige, faglig oppdaterte og lidenskapelig engasjert i alt de gjør.

    - Hvis du er det motsatte av dette, så betyr det at du regner deg selv som en ren dilettant?

    - Ja, nettopp, jeg har bare sklidd bedagelig avgårde. Men det skal vi ha, vi dilettanter, vi er tilpasningsdyktige, vi har ikke så vanskelig for å skifte spor, ler Ole Paus - som går med på at han innehar en viss kompetanse på låtskriving.
    Samarbeidet satt langt inne

    Samarbeidet med Motorpsycho satt altså litt langt inne. Det har bakgrunn i en arbeidsmetodikk Paus har lagt til seg fra starten. Han er en låtskriver som ikke lager låtene før han må. Det innebærer at han som regel ikke har mer enn noen tekstskisser og deler av en melodi eller en akkordprogresjon når han entrer studio sammen med sine medmusikanter. Så kommer resten etter hvert, og mens musiker jobber frem arrangement og resten av det musikalske, setter Paus seg og skriver tekstene.
    Han har fått lov til dette i alle år, men hos produsent Bent Sæther og Motorpsycho sa det stopp. Sånn jobber ikke de.

    - Jeg snakket med Sæther for et lite år siden, og da så han temmelig mørkt på prosjektet?

    - Jeg vet, og jeg var ikke spesielt happy for å nærmest måtte stille på audition til min egen plateinnspilling heller. Men vi prøvde oss på én låt, jeg laget en skalltekst, som de arrangerte ut ifra. Da jeg hørte hva de hadde gjort ble jeg så oppildnet at jeg visste at dette prosjektet måtte jeg være med på. Det innebar at jeg måtte skrive låtene på forhånd, jobbe mer med dem. De utviklet seg videre i møtet med bandet i øvingsrommet. Det er ikke særlig tvil om at kvaliteten i låtene har blitt en helt, helt annen denne gangen, sier Paus.

    Musikere finner seg i mye

    - Vi har fanget opp frustrasjon fra andre du har samarbeidet med gjennom karrieren for din måte å jobbe på. Er virkelig Motorpsycho de første som har tatt affære?

    - Absolutt alle jeg har jobbet med opp igjennom årene har følt på den frustrasjonen. Men du vet, musikere er hyggelige og sjenerøse mennesker. De finner seg i mye, sier Ole Paus, som gleder seg til å presentere «Så nære, så nære» for publikum.
    Den mest tydelige låten på albumet er «En fest for hovedstaden» til tross for en forvirrende musikalsk miks av Albinonis «Adagio»,Massive Attacks «Unfinished Sympathy» og «Jeg gikk meg over sjø og land».
    - Du går Jan Erik Vold i næringen i refsing av byutvikling i Oslo.?

    - Den kunne vel sikkert like gjerne tatt for seg Trondheim. Jeg mener, det er ikke noe nytt at de raserer byen, men nå forventes det liksom at vi skal være både takknemlige og stolte over betongpalassene som dukker opp. Europas miljøhovedstad, ja særlig.

    - Det er den eneste låten der du høres sint ut, men hele albumet bærer preg av et stort alvor?

    - Sinne er kanskje ikke den smarteste strategien om du ønsker folk skal lytte. Men det er alvor ja, og for meg er dette også det mest modige albumet jeg har gjort. Det kostet meg mye å skrive en låt som avslutningslåten «Ruinbyen», sier Paus. som også er med på at låten om utenforskap (som inneholder tekstlinjen som har gitt albumet sin tittel), «Klaus og livet» har en del til felles med klassikeren «Jacobs vise».
    - Jacob og Klaus er avgjort slektninger, sier Paus. «Jacobs vise» er på «Garman», albumet Paus gjorde sammen med The Pussycats i 1972.

    - «Garman» og «Så nære, så nære» kan kanskje også regnes som slektninger?

    - Absolutt; jeg ønsket i utgangspunktet å jobbe med rockeband med låtene mine, og følte jeg traff med Pussycats. Men så gikk ikke det lengre enn den ene plata. Og så er jeg tilbake igjen med Motorpsycho. «Garman» og «Så nære, så nære» har mye felles, samtidig representerer de hver sitt ytterpunkt i et liv og en karriere. Men for all del, ikke sånn ment at «Så nære, så nære» er et nær døden-vitnesbyrd. Det er ikke i nærheten av det. Jeg har fått blod på tann, jeg har flere låter på gang, flere konkrete plateprosjekt.

    - Du sa jo at trippelalbumet «Avslutningen» for snart syv år siden skulle være din siste?

    - Ja, og det mente jeg hundre prosent da. Men så tar livet nye vendinger.

    Posted 2 months ago #
  19. kjellepelle
    Member

    Posted 2 months ago #

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.