[record reviews: let them eat cake]

Review of Let Them Eat Cake taken from the
OPPLAND ARBEIDERBLAD, 2000-02-03.
Norwegian. Transcribed and sent in by Kristian Singstad Palshaugen and Andreas Stjernvang.

MOTORPSYCHO
"Let them Eat Cake"
Rating: RRRRR (5 av 6 R'er)

Sjokk er ikke rette ordet, for intet er sjokkerende med Motorpsycho - uansett hva de gjør og hvilken vei de går. Og det er nettopp det som gjør at man simpelthen blir forelsket i denne gruppa, ei gruppe som gjør det de sjøl lyster, uten å skule hverken hit eller dit.

"Let Them Eat Cake" viser ei ny, men altså slett ikke overraskende side ved de tre innovative herrer fra Trondheim. Nå har de havnet så langt inn i popland det er forsvarlig for dem å ferdes uten sikkerhetsnett. Borte er de lange, støyende og hypnotiserende låtene. I stedet serverer de oss et knippe iørefallende poplåter med tårnhøy strykerfaktor, stramt redigert og med kort spilletid (!?). Totalt består hele plata av ni spor på til sammen knappe 45 minutter, og det er høyst uvant kost for Motorpsycho-fansen.

Nå tror jeg ikke den svorne fansen kicker så mye på akkurat det, da blir det heller den rent musikalske "forvandlingen" enkelte vil få problemer med. Skjønt, forvandling er det altså ikke. Personlig har jeg aldri betraktet Motorpsycho som vanskelig tilgjengelig, for all den søte popen som nå står renskåret tilbake, har alltid vært til stede inne i deres tilsynelatende ugjennomtrengelige jungel. "Let Them Eat Cake" er rett og slett en helt naturlig side av Motorpsycho, og det faller meg derfor lett både å akseptere og like den i massevis. Nettopp Motorpsychos evne til å være seg selv og spille det de lyster - ja, se det er kanskje hele formelen for at de lykkes uansett hva de gjør. At de etter hvert rett og slett også er blitt jævla bra til å spille, gjør ikke fornøyelsen mindre.

Kakemons eller ikke, denne må du smake på!

Øyvind Lien