[record reviews: demon box]

Review of Demon Box
taken from MORTEN ENGHS ROCKEWEB, 199?.
Norwegian. Found and sent in by Kristoffer.

MOTORPSYCHO
DEMON BOX
1993

En gjenganger i tidligere anmeldelser av Norske rockealbum var at dette er "bra til å være Norsk". I Trondheimsbandet Motorpsycho har vi ikke bare fått et band som er bra til å være Norsk, men også et band som er så bra at de i kvalitet kan sammenlignes med hvilket som helst utenlandsk tungrock band. Jeg har foreløpig ikke fått tak i de skivene bandet ga ut før "Demon Box", men alt de har gitt ut fra og med det albumet er å regne som flaggskip i genren. Bandet blander inn elementer fra de første tungrock banda for snart 25 år siden, en dæsj 70 talls kunstrock ala "King Crimson" og "Pink Floyd" , noe psykedelisk, samt en hel skog med "grunge" band, som for eks. "Afghan Wigs", "Soundgarden" og "Melvins". Det skulle ikke forundre meg om de har hørt på "Rollins Band", "Butthole Surfers" og "Sonic Youth" heller. ... men gutta i Motorpsycho klarer seg bra på egenhånd. Låtene veksler fra lange sugende låt odysseer, til korte akustiske perler og plutselige eksplosjoner av noen killer tungrockere, som for eks. "Feedtime". Tittelkuttet, "Nothing To Say" og "Sheer Profoundity" er også morderisk deilige låter. Den utsøkte blandingen deres med endel varierte instrumenter, for eks. akustisk gitar, mellotron og piano, midt i denne tungrock suppa er uhyre smakfullt. Platas beste spor må være "Plan #1". I den låta finner du alle bandets kvaliteter i en og samme låt. Det å skrive låter er noe bandet kan, d. v. s. det er vel først og fremst "Bent Sæther" som komponerer det meste. Han synger, spiller bass og tar gjerne et tak i gitarene også. Ellers så består bandet på dette albumet av "Snah" på gitarer, "Gebhardt" på trommer og "Lars Lien" på keyboards. "Vegar Moen" var med å spilte "coral electric guitar". Løp og kjøp alt av dette bandet.

Morten Engh