Perfeksjonistisk Perle

GUDBRANDSDØLEN DAGNINGEN, September 2001.
Norwegian. Transcribed by Eirik Myhr himself.

Phanerothyme
Rating: 6 out of 6

Motorpsycho har gjennom de siste 10 årene etablert seg som Norges utvilsomt mest oppfinnsomme og produktive rockeband. Hvert eneste album de har gitt ut har vist nye sider av Bent, Snah og Gebhardts låtskriving. Fjorårets "Let Them Eat Cake" markerte starten på en ny epoke for Motorpsycho, med sin flørt med 60- og 70-talls pop og jazz, nedtoning av støyet og større fokus på selve låtskrivingen enn tidligere.

"Phanerothyme" fortsetter der "Let Them Eat Cake" slapp, men er enda mer finpolert og gjennomført. Baard Slagsvold har nok en gang stått for stryke- og blåsearrangementene, med unntak av én låt. Hans dyktighet som arrangør er formidabel, og løfter låtenes uttrykk opp på et nærmest vanvittig høyt nivå. Alt låter veldig stort og symfonisk, noe som i alle fall treffer meg midt i hjertet.

Plata får en myk start med "Bedroom Eyes", før det for alvor braker løs med "For Free", en låt som på flere måter minner om fjorårets første singel, "The Other Fool", men med et mer intenst uttrykk og en litt røffere sound. "B.S." er en utrolig catchy sommerlåt, mens åtte minutter lange "Go to California" med sin herlige flerstemte sang og bestemte bassostinat drar bandet ut i en nærmest hypnotisk improvisasjonsdel a la The Doors. "Painting the Night Unreal" viser nok en gang Motorpsychos evne til å starte en låt så neddempet som overhodet mulig, for så å la den nærmest eksplodere noen minutter senere. Plata får også en meget vemodig avslutning med Gebhardts nydelige "When You're Dead".

De tre gutta i Motorpsycho er fantastiske musikere og låtskrivere. At de nå heller vil uttrykke musikken sin med akustisk gitar og grandiose stryke- ot blåse-arrangementer istendenfor buldrende fuzzgitarer og støy, det er helt greit for meg. "Phanerothyme" er rett og slett ei genial plate, en pur perfeksjonistisk perle innen komposisjon og låtskriving.

Eirik Myhr