[record reviews: roadwork vol.1]

"En laifschteil"

Anmeldelse av Roadwork Vol.I fra DAGSAVISEN, Mars 1999.

MOTORPSYCHO
«Roadwork Vol. 1: Heavy Metal Iz A Poze, Hardt Rock Iz A Laifschteil»
Stickman/Sony

Ingen norske band på 90-tallet er i nærheten av å opprettholde en lignende kvalitet og progresjon i sin musikalske studioutfoldelse som Motorpsycho. Nå kommer endelig også dokumentet som gir et mer enn tilfeldig innblikk i den andre siden av Motorpsycho ­ konsertene.

«Roadwork Vol. 1» er den første utgivelsen i en serie liveplater med Motorpsycho fra etiketten Stickman ­ og et must for alle psycho-fans. Med 78 minutter spilletid og et band som «droner» seg overbevisende gjennom konserter i Tyskland i kjølvannet av 1998-platen «Trust Us», fanger platen bandet i ekstremt ladete øyeblikk, og gir eksempler på hvor selvsikre og tilsynelatende improvisatoriske de kan framstå på scenen.

Platen består av til sammen sju delvis ukjente spor. I tillegg danner «Un Chien dEspace» (fra «Angels And Daemons At Play») en ramme på en fem spors suite, og framstår som et høydepunkt ved siden av sammenslåtte «Superstooge» og «The Wheel». I tillegg får du låtene «The Other Other Fool», «You Lied», MC5-låta «Black To Comm», «Vortex Surfer» fra «Trust Us» og «Words Of Wisdom».

Selv anbefaler bandet folk som er ukjente med Motorpsycho om å sjekke ut studioplatene før de gir seg i kast med «Roadwork Vol. 1», som for øvrig har den megetsigende undertittelen «Heavy Metal iz a poze, hardt rock iz a laifschteil». For den som uansett vil videre er dette en liveplate som ivaretar lyd og energi, og som fanger bandets elegante tyngde og dets transedrevne måte å skufle ut gitardrevet, hypnotiserende og uforfalsket «hardt rock» på. Vi venter derfor i spenning på fortsettelsen.

Mode Steinkjer