[record reviews: timothy's monster]

Motorpsycho - Timothy's Monster

Review from BEAT #5 / 1996.
In Norwegian. Transcribed and sent in by Ole Jacob Solberg.

Motorpsycho - Timothy's Monster (rerelease)
Stickman Records / Sony Norway
Rating: BBBBBB (6 / 6)

Bare for å opplyse om at en av norsk rocks tre-fire beste plater overhode er tilgjengelig igjen. I sin opprinnelige dobbel-CD form. Timothy's Monster (1994) var i sin tid oppfølgeren til Demon Box (1993), også den en av norsk rocks tre-fire beste, men albumene har ikke stort annet til felles enn, vel størrelsen. Der Demon Box var nokså enhetlig og strukturert, er Timothy's Monster «all over the place»: Her finnes litt av alt, og inntrykket man sitter igjen med er at bandet har gått gjennom tapearkivene og pustet liv i alt som har latt seg bruke. Timothy's er en roteromsplate, med alt hva det innebærer av svakheter. Og jo da-dobbelt-CDen er full av svakheter. Halvferdige låter i halvferdige arrangementer, melodier som ikke står til hverandre (især på CD1), og låter som ikke er allverdens gode. Men blås nå i det-for når Timothy's Monster skinner, og det gjør den vel så ofte som den skuffer, skinner den lysere enn ti tusen soler. Da tenker jeg aller mest på platens tre genuint trancendentale øyeblikk: «Watersound», «The Golden Core» og «The Wheel». Dette er sanger som strekker seg etter høyder norsk rock , eller rock overhodet, bare unntaksvis er i nærheten av. Når de befinner seg Der Oppe, puster Motorpsycho i sjelden og hellig luft. Når de befinner seg der Oppe, er Motorpsycho fra Trondheim, Norge, faktisk Verdens Beste Rockeband. Man kan ikke befinne seg der Oppe hele tiden, men det faktum at man i det hele tatt har vært der gjør fallet til jorden mykt og usjokkerende. Motorpsycho kan være treige og uinspirerte, endog dagligdagse, men når man først har hørt de fra sine beste stunder er i stand til, vil man aldri glemme at bandet har evnen til å lage musikk som forsvarer tittlen «stor kunst». Få band i rockehistorien har rørt undertegnende i samme grad.
Motorpsycho er et stort rockeband hvilkensomhelst dag. Dagene når alt klaffer, kan de hente ned stjernene. Da er de Verdens Beste.

Morten Ståle Nilsen