|
Motorpsycho
omtalt i et japansk fan-blad. Foto: Leif
Gjerstad. |
Av
Leif Gjerstad.
Med bare de to albumene ”Phanerothyme” og ”It’s
A Love Cult” på det japanske markedet, har japanerne
fått et inntrykk av et relativt mykt rockband med
strykere og vakre popharmonier. Men når de tre
Motorpsycho-gutta har gått på scenen i Japan, har de
presentert en langt råere og røft rockende og støyende
side av seg, mer på linje med den nordmenn kjenner fra
gammelt.
Vanskelig å gjøre dem bedre på scenen
Det har
forundret flere japanske journalister, som i flere
intervjuer med gruppa ikke har unndratt seg å spørre om
akkurat det. Hvorfor er de så støyende på scenen? Med
det naturlige oppfølgingsspørsmålet ”hvem er Motorpsycho
egentlig”?
|
Motorpsycho i
innholdsfortegnelsen i bladet Cookie som i dette
nummeret satte fokus på Norge og norsk rock! Foto:
Leif Gjerstad. |
- Det
har vært ganske artig, selv om vi ikke har kunnet gi et
klart svar på hvem vi er. Bortsett fra at vi alltid er i
forandring, og at vi etter de to siste albumene har følt
behov for å gå den andre veien igjen. ”Phanerothyme” og
”Love Cult” er så pass gjennomproduserte studioprodukter
at det er vanskelig å gjøre låtene bedre på scenen.
Løsningen blir derfor å gjøre dem helt annerledes, har
Bent, Gebhardt og Snah forklart de japanske
journalistene.
Med unntak av et intervju med
Tokyos største radiostasjon J Wave, føler
Motorpsycho-gutta ellers at journalistene har vært både
interesserte, oppegående og kunnskapsrike. For mens J
Wave-journalisten lurte mest på hvorfor Gebhardt har så
kort hår når de andre har så langt, har de andre
journalistene gjerne gått i dybden og spurt om alt fra
historikk til innholdet i tekstene.
Har gjort hjemmeleksa
- Selv om de kanskje ikke
har hørt annet av Motorpsycho enn de to albumene som er
ute på markedet her, har de helt klart gjort sin
hjemmelekse. Noen av dem har også vist imponerende
kunnskaper om norsk rock, og navn som Cato Salsa
Experience, Röyksopp og Jaga Jazzist har dukket opp ved
flere anledninger, kommenterer bandet som brukte
mesteparten av tirsdagen til å snakke med pressen. Samt
å spille et par låter live i et radioshow på J Wave,
etter at mysteriet rundt bandets varierende hårlengde
var forklart.
Å intervjues av japanske
journalister kan likevel være en ganske langdryg affære.
Overraskende få av journalistene behersker engelsk, og
de fleste av intervjuene gjøres med en tolk tilstede. Og
når spørsmålene er lange, svarene utfyllende og tolkens
oversettelse begge veier tilsynelatende både ordrik og
detaljert, kan det fort ta sin tid.
- Dessuten
er de så høflige, at de gjerne går et par runder med
omveier før de kommer til kjernen, smiler bandet som
onsdag har sin ene fridag i Japan før avreisen hjem på
søndag.
Den skal brukes til både sightseeing og
shopping, før ferden grytidlig torsdag går til Osaka og
siste turnékonsert med sine japanske verter og venner i
bandet Quruli.
Selv om torsdagen byr på avskjed
med Quruli, har Motorpsycho enda en konsert igjen før de
kan pakke ned instrumentene. Fredag avslutter de
Japan-turen med en egen konsert på en
Tokyo-klubb.