Motorpsycho bekrefter sin posisjon som et av Norges
mest spennende rockeband på sitt nye album "It’s a Love Cult". Men
de kan til tider bli litt for smarte i sin reaktualisering av 60- og
70-tallets musikalske finesser. Det mener anmelder Eystein
Sandvik.
Trondheimstrioen Motorpsycho har siden starten i 1989
dyrket sine egne musikalske prosjekter, uavhengig av
populærmusikkfeltets skiftende trender. Bandet er nå ute med sitt
fjortende album, "It’s a Love Cult", som fortsetter dyrkingen av
gjennomarrangert pop som også preget bandets to foregående album.
Savner det enkle
Popdreiningen har imidlertid ikke gjort
Motorpsycho mer tilgjengelig: Til det er låtstrukturene for
kompliserte, melodiene for kronglete og harmoniene for komplekse.
"It’s A Love Cult" er både gripende og ikke minst imponerende i sin
oppsiktsvekkende musikalske rikhet, men av og til savner man enda
mer av det enkle og umiddelbare som kontrasterende element i
musikken.
Særstilling
Låtene
på "It’s a Love Cult" har en gjennomkomponert form, ofte med lange
instrumentalpartier. Selve låtmaterialet er tydelig inspirert av
70-tallets symfoniske progrockband som Yes og Genesis, men låtene er
ikledd arrangementer for strykere og blåsere som heller leder tanken
hen til 60-tallet og navn som Burt Bacharach og Brian Wilson.
Forholdet til pophistorien blir til tider i overkant
fetisjistisk, man savner elementer som kan sette 60- og
70-tallsimpulsene i et aktualiserende perspektiv. Det å være "hevet
over trender" kan i så måte slå begge veier. Likevel, å skrive så
gjennomgående gode låter innenfor et så komplekst tonespråk står det
respekt av. Der befinner Motorpsycho seg fremdeles i en særstilling
i norsk musikkliv.
Av Eystein Sandvik
Kulturnytt, NRK
P2, tirsdag 1. oktober 2002