Jeg tror jeg ville ha gått på konsert med The International
Tussler Society bare på grunn av turnéplakaten.
Du vet, den som ligner på "Pet sounds".
Men ikke bare derfor. Jeg har jo hørt ryktene jeg også. Jeg har
lest om over tre timer lange, fantastiske festkonserter der
Motorpsycho har dratt på tur med Burt Reynolds og en banjo, sett ut
som en blanding av de flyvende burritobrødrene og The Allman
Brothers Band og gjort ekstatiske coverversjoner av alt fra "Up on
cripple creek" til "When you dance I can really love" og "Mystery
train pt. II".
Du verden. Sånt kan man like.
Det begynte bra også på Folken i Stavanger. Jeg sto på tærne og
gliste de første 30 minuttene. Sidemannen min bannet høyt mellom
hver sang. Duellin' Flint Gebhardt gliste som en liten gal gutt bak
banjoen. Det var piknik med døden, polka med djevelen. Kjell "K. K."
Karlsen spilte stilig steel, mens Billy Bob Bent, Barry "Space"
Hillien og Snakebite Ryan så ut som roadiene til The Allman Brothers
Band tidlig på 70-tallet. Det er en god ting, hvis noen skulle være
i tvil.
The International Tussler Society åpnet med en frisk og festlig
"I know you rider" og fortsatte blant annet med "Six days on the
road", "Sonnyboy Gaybar", "Waiting for the one", "Polka with the
devil", Little Feats "Truck stop girl" og "Hot burrito no. 2" av
"skytsengelen" Gram Parsons. Aller best var kanskje det akustiske
settet midt i, der gruppa gjorde låter som "Man of constant sorrow",
Steve Earles "Mystery train pt. II" og The Grateful Deads "Friend of
the devil". Den lange, nokså originaltro "In memory of Elizabeth
Reed" var nesten like overbevisende som da Duane Allman og Dickey
Betts la gitarene oppå hverandre på The Fillmore East helt på
begynnelsen av 70-tallet. Dessuten må jeg ha vært nær ved å besvime
da Snakebite Ryan hugget til i introduksjonen til The Bands "It
makes no difference".
Oi, oi, oi, oi, oi.
Jo visst, jeg var riktig så fornøyd.
Det varte cirka 1 time og 52 minutter ut i konserten. Da var det
jevnt slutt. Da minnet plutselig Kjell "K. K." Karlsen om en
førtidspensjonert sløydlærer fra Melhus. Da begynte Lars Lien å
ligne veldig på han ene i Travelling Strawberries, han med chipsen.
Jeg begynte å høre "Støveldance" i hver eneste sang. Sidemannen min
fant veien til bensinstasjonen borti gata og kjøpte ei baconpølse
med rekesalat. Selv vurderte jeg å ta en tur på toalettet, selv om
jeg egentlig ikke måtte på do. I stedet ble jeg stående å lure på
hvor pianisten i oppvarmingsbandet Tumbleweed hadde kjøpt den flotte
t-skjorta med "Gram Parsons and the fallens angels" på brystet. Jeg
begynte å angre på at jeg ikke hadde med meg fluktstol og siste
utgave av Norsk Lysningsblad.
Så hva skjedde?
Sikkert ingenting.
The International Tussler Society bare fortsatte og fortsatte og
fortsatte og fortsatte og fortsatte og fortsatte og fortsatte og
fortsatte og fortsatte og fortsatte og fortsatte og fortsatte og
fortsatte og fortsatte og fortsatte og fortsatte og fortsatte og
fortsatte og fortsatte og fortsatte og fortsatte. Du forstår kanskje
hva jeg mener. Det hjalp ikke en gang at gruppa etter hvert plukket
fram "verdens vakreste sang", Gram Parsons "She". Selv Thomas
Dybdahl tok av seg cowboyhatten og satte seg i trappeoppgangen. Jeg
er sikker på at The Grateful Deads "Turn on your lovelight" må ha
vart i 39 minutter før lysene ble slått av. Jeg er overbevist om at
"Bertha" ble dradd ut i noe sånt som 23 minutter og 34 sekunder. Til
slutt tuslet jeg ut og lot Tussler være Tussler, selv om jeg visste
at bandet sikkert ville spille både "A memory" og "When you dance I
can really love" i løpet av de neste fire timene. Beklager, men jeg
fikk rett og slett nok.
Det begynte med en plakat inspirert av "Pet sounds". Det sluttet
minst én time for seint.
(6/10)
Ingve
Aalbu
21.08.2003