tlf: 22 85 32 69

onsdag 8. oktober 2003

Motorpsycho + Jaga Jazzist Horns

In the Fishtank

Konkurrent

Prosjekt: Vellykket

I Holland skjer det mye kult. Blant annet finnes det en musikkbedrift ved navn Konkurrent der. De har de siste åtte årene invitert diverse alternative og banebrytende band til en to dagers opptaks–seanse i Konkurrents tjuefirespors studio, «The Fishtank». Blant annet har Tortoise og Sonic Youth vært innom. I fjor sommer var det Motorpsycho som sammen med blåserne fra Jaga Jazzist fikk sjansen til på svært kort tid å øve og spille inn hva de ville. Resultatet foreligger nå i den fem spor lange «In The Fishtank». Dette er altså en såkalt prosjektplate, der prosessen har vært noe annerledes enn ved vanlige studioplater. Det merkes. Og det låter fett.

Blant de fem sporene er det et par typisk tunge Motorpsycho–låter, blant annet «Pills, Powders and Passion Plays» og «Theme de Yoyo». De fungerer glimrende og gir, med Jagas blåserrekke, assosiasjoner både til Stax soul og progrock. På de mer jazza låtene, som «Bombay Brassière» og «Doffen Ah Um», fungerer Motorpsycho mer som backingband for Jaga Jazzist–blåserne. Jazzistene får utfolde seg i lange Coltrane–inspirerte solopartier.

Når to av landets mest grensesprengende og teknisk dyktige band setter hverandre i stevne, kommer det stor musikk ut av det. På forunderlig vis får de musikken til å høre både planlagt, improvisert og spontan ut på samme tid. Noe som kanskje også er tilfelle, med tanke på den korte tiden de hadde til rådighet. Dette er en plate som kan åpne Motorpsycho–fansenes ører for Jaga Jazzist og vice versa. Stikk hodet i fisketanken!

Siste 15 anmeldelser
onsdag 8. oktober 2003
Popifisert frijazz