- This topic has 6 replies, 5 voices, and was last updated 5 years, 9 months ago by Punj Lizard.
-
AuthorPosts
-
December 10, 2018 at 22:25 #10762
Håkon Gullvåg er inspirasjon bak ny Motorpsycho-konsert
Motorpsycho samarbeider med Håkon Gullvåg om bestillingsverk til Olavsfestdagene.
Gitarist i Motorpsycho, Hans Magnus «Snah» Ryan, mener Håkon Gullvåg har et rikt og symboltungt bildeunivers.
(Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen)
Gitarist i Motorpsycho, Hans Magnus «Snah» Ryan, mener Håkon Gullvåg har et rikt og symboltungt bildeunivers. FOTO: RUNE PETTER NESS, ADRESSEAVISEN
10.12.2018 22:00
10.12.2018 22:00
EMILIE SOFIEOLSEN
95745108
For to år siden fikk Motorpsycho behov for en forandring. En forandring i kunsten på albumcoverne.
– Vi fikk kontakt med HÃ¥kon GullvÃ¥g via en som heter HÃ¥vard Gjelseth. Bent Sæther og han snakka om hvordan vi kunne løse en ny type kunst til coverne, og de kom frem til at GullvÃ¥g kanskje hadde riktig type klang, forteller gitarist Hans Magnus Ryan.
Bildet, Babels TÃ¥rn, ble albumcoveret til albumet The Tower, som kom ut i 2017.
– Der starta det, sier Ryan.
I februar neste år slipper bandet nytt album, hvor Gullvåg nok en gang står for cover-kunst.
Ingen blind-date
Olavsfestdagene la merke til samarbeidet mellom bandet og Gullvåg, og tok kontakt.
– Vi fikk spørsmÃ¥l om Ã¥ gjøre et bestillingsverk i samarbeid med HÃ¥kon GullvÃ¥g. GullvÃ¥g har alltid vært i vÃ¥r bevissthet. Dette er ikke en blind-date, vi er pÃ¥ en mÃ¥te pÃ¥ lag. Bildene til GullvÃ¥g resonnerer veldig. De har berøringspunkt og samklang, og vi føler ikke vi mÃ¥ tvinge frem noe. Det er mer som noen kaster bensin pÃ¥ bÃ¥let, mener Ryan.
Bestillingsverket blir frittstående, men samtidig preget av Gullvågs kunst, både visuelt og musikalsk.
– Det oppstÃ¥r alltid noe nytt. Det er en ny og ukjent prosess, og det er spennende, spesielt siden det er med GullvÃ¥g. Det er i bestillingsverkets natur. Det er enklere Ã¥ spille inn en plate med ferdige lÃ¥ter, sier Ryan.
Han mener at de trer inn i et rikt og symboltungt bildeunivers gjennom Gullvågs bilder.
– De har en enorm sprengkraft og spør ikke om Ã¥ bli likt. Det tar deg altsÃ¥.
LES OGSÅ: Superfan Bent Sæther lånte bort gitaren sin til Kiss-sjefen
Evig grunnstoff
Inspirasjonen fra det visuelle er ikke direkte ideer, men i større grad stemninger og assosiasjoner.
– Vi mÃ¥ bruke intuisjonen for Ã¥ treffe en grunnstemning og klang. Det er mye prøving og feiling. Vanligvis skriver vi lÃ¥ter pÃ¥ musikkens premisser, sÃ¥ vi mÃ¥ jobbe for at det skal gÃ¥ opp, forteller Ryan.
Han mener bildene beskriver noe veldig reelt.
– Bildene hans er et evig grunnstoff. De er i transformasjon og oppleves ikke som statisk eller absolutte bilder. Men som veldig organisk og levende, sier han.
– Det var litt svevende, hva mener du?
– AltsÃ¥ det er prosessen bildene beskriver. Du ser livet, døden og hele livsprosessen. Enten du vil eller ei, sÃ¥ fungerer det.
Han mener det er forvandling i bildene på mange nivå.
– Det er mye Ã¥ ta tak i. Alt er med pÃ¥ Ã¥ inspirere og vi stÃ¥r veldig fritt. Olavsfestdagene har gitt oss veldig frie tøyler, men det mÃ¥ vi ogsÃ¥ ha for Ã¥ gjennomføre det, sier Ryan.
LES OGSÅ: Håkon Gullvåg åpner hovedhuset sitt for publikum for første gang
Maler til siste stund
Helt konkret begynner gjerne et verk med noen riff.
– Det kan gÃ¥ lengre eller kortere. Vi finner gjerne en rytmisk eller akkordmessig utvikling. Vi prøver Ã¥ utvikle en del rytmisk, fremfor Ã¥ lage for eksempel vers, refreng, bru og lignende. Det er litt mer symfonisk enn det, mener han.
Skissene de har nå er et slags forslagsforløp.
– Du vet man maler helt til i siste stund. Man føler aldri at det er helt ferdig. Noen mÃ¥ være der Ã¥ ta det fra deg og fortelle at nÃ¥ er det ferdig. Der har vi Lars Horntveth. Han har et godt øre, sier Ryan.
Fremover skal de jobbe med videreutvikling av prosjektet.
– Akkurat nÃ¥ har vi bare skjeletter av det som skal bli, forteller gitaristen.
Han synes det er fantastisk at kunstneren har fristilt bildene sine til samarbeidet.
– Han har en enorm raushet til Ã¥ gi av seg selv og mange ideer, sier Ryan.
LES OGSÃ…: Nytt medlem i Motorpsycho
Strålende kunstnere
Direktør i Olavsfestdagene, Petter Myhr, mener det er et spennende prosjekt.
– Motorpsycho er et betydningsfullt band, med strÃ¥lende kunstnere, som har et sterkt, verdibasert engasjement. Det synes vi er spennende, forteller Myhr.
Han forteller at de fikk ideen da de la merke til samarbeidet bandet hadde med Håkon Gullvåg i 2017.
– Olavsfestdagene 2019 kommer til Ã¥ preges av HÃ¥kon GullvÃ¥gs kunst. Da var det nærliggende Ã¥ be Motorpsycho om Ã¥ skrive ny musikk, inspirert av nettopp GullvÃ¥g. Bestillingsverket passer ogsÃ¥ utmerket til neste Ã¥rs tema, som er forvandling, sier Myhr.
Han synes det er en spennende å kombinere billedkunst og rock på denne måten.
– Det blir en helt spesiell opplevelse, mener Myhr.
Bestillingsverket har urfremføring 31. juli, på Olavsfestdagene.
December 10, 2018 at 22:37 #34653Wow. So a new «record» or chapter in the Gullvåg collaboration already this summer! Wow. We’re spoiled. Must be something along the lines of En Konsert for Folk Flest I guess. A specific ordered piece by the festival, and a very nice vinyl box featuring the art I’m sure. Two records in one year, MP are too much.
December 11, 2018 at 07:38 #34654No mention about releasing the concert on reocrd so far – they haven't written the music yet. A record would maybe happen in 2020. But you should keep your cards ready to order tickets for the concert –
probably in the cathedral again together with an exhibition of paintings (my guess). Scratch that – the concert will happen at Byscenen – by "Motorpsycho with friends". Lars Horntveth is one of those friends.The fb event was just published https://www.facebook.com/events/350617749100928/
Tickets for sale from next Friday – 14.12 Those tickets will go fast.
For a second record next year my money would be on a 20 years Anniversary box from Rune, with tracks from the Victoria concerts.
December 11, 2018 at 08:11 #34655From the fb event:
Landets mest unike rockefenomen, Motorpsycho, kommer til Olavsfestdagene med et bestillingsverk inspirert av Håkon Gullvågs kunst.
Billetter i salg fredag 14.12 kl 09:00.
Verket urfremføres under Olavsfestdagene og blir også fremført på Øyafestivalen i august.
Motorpsycho tok i bruk Håkon Gullvågs kunst for første gang med albumet The Tower (2017), som var et moralsk-etisk innlegg, sterkt preget av presidentvalget i USA. Samarbeidet med Gullvåg fortsetter på gruppas neste album, The Crucible, som kommer i februar 2019.
Som en videreføring av dette vil Motorpsycho spesialskrive musikk som skal framføres på Olavsfestdagene og Øyafestivalen. Det blir et frittstående verk, samtidig som det inngår en syklus som er visuelt preget av Gullvågs kunst. Kombinasjonen av Motorpsycho og Gullvågs estetikk har vist seg å være en perfekt match.
Motorpsycho beveger seg stadig inn og ut av musikalske komfortsoner og kombinerer det eksperimentelle med det fengende, det uventede med klare rockhistoriske referanser – alt mens de hele tiden er først og fremst seg selv.
Konsertene på Olavsfestdagene og Øyafestivalen framføres av Motorpsycho med venner, siden verket vil kreve en utvidet besetning. Lars Horntveth vil være en del av prosjektet sammen med flere andre anerkjente musikere.
December 11, 2018 at 08:36 #34656They wrote this on Instagram yesterday. Read: "we'll have a little time to rest, write and rehearse new music,…" The fun never ends! :STG:
That was great Doornroosje, thanks for letting us play your party! Thanks also to @reinisen for bringing his magic – we love you man!
This was our last europen gig of 2018. Thanks to everybody who came to the shows and wigged out with us – you are the best! only one more (sold out) hometown gig to go, then we’ll have a little time to rest, write and rehearse new music, before preparing for The Crucible to drop in mid february. The fun never ends!
December 11, 2018 at 08:52 #34657February 21, 2019 at 01:33 #34658Article on Gullvåg, with brief section on MP collaboration.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.