- This topic has 10 replies, 7 voices, and was last updated 5 years, 11 months ago by supernaut.
-
AuthorPosts
-
October 29, 2018 at 15:12 #10734
Motorpsycho and Kiss will both play at Trondheim Rocks next summer, Friday June 28th.
https://www.adressa.no/kultur/2018/10/29/Kiss-og-Def-Leppard-spiller-i-Trondheim-17777443.ece
October 29, 2018 at 22:10 #34132same night same stage?
October 30, 2018 at 06:19 #34133Big interview in adressa.no today – behind paywall. Forget about all Hawkwind, Rush or other links. It's Kiss all the way from A to z. Even the bass sound.
October 30, 2018 at 07:33 #34134(This is the Motorpsycho archives after all, so I have ripped the text for you. Google translate is your friend – but don't trust him).
Superfan Bent Sæther lånte bort gitaren sin til Kiss-sjefen
I barndommen kledde Bent Sæther seg ut som Gene Simmons og laget sin egen Kiss-flammekaster. Helt på tampen av Kiss’ historie får han og Motorpsycho spille på samme scene som idolene.
JOAKIM SLETTEBAKWANGEN
– Kiss var et «gateway drug» til det som er blitt livet mitt. De har vært ekstremt viktige, sier Bent Sæther, bassist og vokalist i Motorpsycho.
Mandag ble det kjent at Kiss legger turen innom Dahls Arena og Trondheim Rocks på sin avskjedsturné. På samme plakat som de amerikanske legendene står superfan Bent Sæther og resten av Motorpsycho.
– De er barndomshelter og det største sirkuset i verden. I tillegg er det særdeles fÃ¥ logistiske problemer for oss. Vi bor og øver bare 400 meter unna Dahls.
Sæther var bare åtte år da han oppdaget Kiss i 1977, året de ga ut både studioalbumet «Love Gun» og liveplata «Alive 2».
– I den urperioden, før soloalbumene, hadde de en upÃ¥klagelig magi, ogsÃ¥ musikalsk. Det fins en del liveopptak fra den godtida, og hvis man ser videoer fra 1976 er det like mye energi i dem som i for eksempel MC5
Enda mer enn musikken var det estetikken og sirkuset som trollbandt Sæther og kompisene da de vokste opp i Snåsa. Mye av leiken gikk ut på å være Kiss.
– Det ble en dyp fascinasjon siden ingen av oss visste hvordan de egentlig sÃ¥ ut. Vi hadde ingen ansikter Ã¥ henge dem pÃ¥. Det fins bilder av meg som Gene Simmons i slalÃ¥mstøvler, opprevet T-skjorte og plankegitar pÃ¥ lÃ¥ven hjemme i 1980.
Laget Kiss-flammekaster på låven
En gang gikk forsøket på å kopiere de sminkede superstjernene litt for langt.
– Vi hadde kun sett bilder av dem. Noen ganger hadde de blod i kjeften, mens andre ganger kom det flammer ut. En dag tok jeg og tre kompiser med stereoanlegget opp pÃ¥ lÃ¥ven. Under ei av lÃ¥tene sto jeg og gurglet ketchup, mens pÃ¥ den neste hadde jeg funnet en sprayboks med rustfjerner og en lighter jeg brukte som flammekaster. Det var høy pÃ¥ den lÃ¥ven der, og det var særdeles upopulært. Fatter'n stanset det veldig kjapt, og det ble bare én flammesprut.
Covret Kiss med Dag Ingebrigtsen
På 90-tallet fortsatte Sæther å dyrke Kiss-interessen. Med Motorpsycho spilte han inn coverversjoner av både «Watching You» og «Shock Me».
– Jeg kan synge alle gitarsoloene til Ace Frehley, note for note. Det er sÃ¥ fundamentalt for min musikalske forstÃ¥else det bandet der, at det er nesten litt skremmende.
– Hvor mye av Kiss kan man høre i Motorpsycho?
– Jeg vet ikke, men jeg har tatt meg selv i Ã¥ ta litt fra dem, ja. Basslyden jeg opererer med er én til én med den Gene Simmons hadde pÃ¥ «Alive 2». Den har en farlighet og en aggresjon som sammen med Lemmy og andre har formet hva jeg synes er tøft.
Motorpsychos «Shock Me»-versjon ble gitt ut på albumet «Flaming Youth – A Norwegian Tribute to Kiss».
– Vi hadde med Dag Ingebrigtsen pÃ¥ vokal. Det var en interessant kombinasjon, i hvert fall i 1994, for da var det tette skott mellom punkere, hardrockere og jazzere i byen, og lite samarbeid. Men det var jævlig sporty av Dag. Han kom til studio rett fra hopptrening, fortsatt i treningsklærne, og gjorde greia si. Han hørtes ut som han gjorde pÃ¥ TNT-platene. Det var magisk.
Gene Simmons dukket opp
I sommer, før han fikk vite at Kiss snart skal komme nærmere enn de noen gang har vært, fikk Sæther en spesiell kontakt med Gene Simmons han aldri hadde sett for seg ville skje.
I forbindelse med utgivelsen av CD-boksen «Gene Simmons Vault», dukket Kiss-frontfiguren opp i Stockholm og Oslo. Boksen inneholder ti CD-er bestående av blant annet demoer og hittil uutgitt materiale fra hele hans karriere.
«Vault» gir et unikt innblikk i musikeren Gene Simmons, men er også en historie om forretningsmannen: Hvis man betaler mellom 2000 og 50 000 dollar kan man oppleve alt fra et møte med Simmons hvor han overleverer bokssettet, til «the Gene Simmons Vault Home Experience», hvor han møter opp hjemme hos kjøperen.
Tar vare på blodige klær
1. juni var Motorpsychos lydmann Ketil Nicolaysen i Stockholm. Der hjalp han til på et opplegg hvor kjøperne av CD-boksen fikk en akustisk Gene Simmons-konsert med på kjøpet.
To dager senere skrudde han lyd på en tilsvarende konsert i Oslo.
Motorpsycho og Kiss står nå på samme plakat foran neste sommers festival, Trondheim Rocks. Det er en plakakt Bent Sæther har tenkt å ta vare på.
– De manglet en Martin kassegitar, sÃ¥ jeg tok med Bent sin nedover. Gene endte opp med Ã¥ bruke den pÃ¥ konsertene bÃ¥de i Stockholm og Oslo, sier Nicolaysen.
– Ketil kom hjem med gitaren ei uke etterpÃ¥, sÃ¥ jeg vet ikke hvor mye Gene Simmons-støv som var igjen pÃ¥ den, sier Sæther.
– Det var ingen merker etter hvit og svart sminke pÃ¥ den?
– Vi har tullet nok med det der. Det er faktisk ikke morsomt, det er helt plausibelt, sier Sæther.
Kiss, som i dag består av Gene Simmons, Paul Stanley, Eric Singer og Tommy Thayer, legger snart ut på «End of The Road World Tour». Trondheim Rocks-konserten er etter all sannsynlighet en av de siste gangene de står sammen på scenen, og dermed fikk Bent Sæther oppfylt guttedrømmen i siste liten.
Mandag annonserte Kiss hvilke byer de kommer til på avskjedsturneen. Trondheim er en av dem.
– Det blir sikkert mulighet til Ã¥ fÃ¥ en autograf pÃ¥ Trondheim Rocks, sier han.
– Skal du ta vare pÃ¥ plakaten der begge bandnavnene stÃ¥r?
– Ja, klart det. Og hvis jeg finner noen klær med blod pÃ¥, sÃ¥ tar jeg dem ogsÃ¥. Ketil mÃ¥ i sÃ¥ fall fÃ¥ dem, han har et system for Ã¥ ta vare pÃ¥ det.
– Hvis det viser seg Ã¥ være ketchup, blir du skuffa da?
– Da blir jeg skuffa. Det er jo ordentlig blod!
October 30, 2018 at 07:54 #34135Here is the facebook event btw – https://www.facebook.com/events/2036902143040740/
Tickets for sale from Oct. 31 09.00
Uhh. There is even a presale going on if you follow this page – https://www.facebook.com/trondheimstage/
October 30, 2018 at 10:14 #34136Ooh, I have pix of me painted like Peter Criss, 1978 or so
October 30, 2018 at 13:22 #34137Another proof for hindu mythology – on the biggest swamp (some say pile of shit) blossom the most beautiful lotos flowers.
Have to weaken down any possible insult – Kiss is just what your 14 year-old heavy rock fan in the 70s and 80s would like to hear and see. A powerful, primitive circus act – probably a little stupid, but funny – who cares! A good base to start from.
And the albums up to Alive II are good – I think the latter probably the best Kiss released on vinyl.
Anyway – today I find them just a big joke: good if you don't take them serious. They overstretched their deserved 15 minutes of fame by far – but what the heck?
October 30, 2018 at 15:53 #34138Quote:And the albums up to Alive II are gooderm yes… very much so. Still listening today as a 50yrs old on my couch devoid of any swampy things. Strange Ways! Parasite! Watchin You! She!
If we look past the sillyness (but why would we?), we find they are great songwriters, if not quite the greatest lyricists. And they took chances and were much more versatile than people give them credit for: The bloated, failed but still somewhat admirable The Elder album, the early 80s poppy Unmasked album come to mind. And they put up the hugest craziest shows no one could compete with at the time, from their very beginnings. So 15min of fame overstretched? I strongly beg to differ.
Though it's not Kiss without Ace.
October 30, 2018 at 17:38 #34139Ace or no thanks for me, frankly.
October 30, 2018 at 19:48 #34140Not a Kiss fan at all. Too much spectacle, far too little musical substance for me.
Sure, occasionally they've written some passable songs that I'll gladly listen to,
but my best bet for glam-rock is Alice Cooper: Better shows, better songwriting, bigger musical diversity. Something Simmons/Stanley/Frehley/Criss can only dream of :lol:
October 31, 2018 at 20:02 #34141God Of Thunder laughing, spreads his wings!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.