kjellepelle

Forum Replies Created

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 567 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: The Light Fantastic #36057
    kjellepelle
    Participant

      my post went in the wrong thread

      in reply to: elephant9 w. Reine Fiske box set #35423
      kjellepelle
      Participant

        Discogs maybe, sold out from Rune Grammofon

        Rune G.

        in reply to: The Light Fantastic #36055
        kjellepelle
        Participant

          misposting

          in reply to: "Så nær, så nær" now avaliable on Spotify #37051
          kjellepelle
          Participant

            feedback gives 4

            feedback

            kjellepelle
            Participant

              Olavsfestdagene

              pre-sale open, ordinary tickets on the 7th of february.

              kjellepelle
              Participant

                Interview with Ole Paus from Kveldsnytt 01.02.2020

                Ole Paus Kveldsnytt

                kjellepelle
                Participant

                  Ok the split concert is with Manic Street Preachers so whos headlining we will see.

                  in reply to: "Så nær, så nær" now avaliable on Spotify #37040
                  kjellepelle
                  Participant

                    from todays Klassekamen Musikkekstra

                    [img]https://i.imgur.com/gKyiy2Q.jpg?1[/img]

                    and Stavanger Aftenblad

                    6 i aftenbladet

                    in reply to: Ole Paus & Motorpsycho Gud bevare landsbyen min #36883
                    kjellepelle
                    Participant

                      [img]https://i.imgur.com/mPAAtFE.jpg?1[/img]

                      [img]https://i.imgur.com/OVsDlk5.jpg?1[/img]

                      in reply to: Ole Paus & Motorpsycho Gud bevare landsbyen min #36882
                      kjellepelle
                      Participant

                        There is an article in todays Adressa

                        OP/MP

                        Quote:

                        Motorpsychos harde krav gjorde Paus bedre

                        – Jeg er i utgangspunktet en lat gammel mann, sier Ole Paus (75) – som er glad for at trondheimsbandet ikke lot ham følge sine vante rutiner.

                        Det er kanskje litt seint i livet å fornye seg, jeg kunne jo bare skrevet de samme sangene om igjen, sier Ole Paus.

                        Han sitter over en kopp kaffe på nyoppussede Palmehaven. Snart skal han ut på Svartlamoen for første øving sammen med Motorpsycho for en turné som skal blant annet ta dem til Operaen i Bjørvika 23. februar og til Olavsfestdagene og Borggården 31. juli.

                        Fredag utgis albumet «SÃ¥ nære, sÃ¥ nære», pÃ¥ en mÃ¥te nok et Paus-album i en 50 Ã¥r lang karriere – pÃ¥ en mÃ¥te noe helt nytt.

                        LÃ¥tskriveren og artisten har vært med pÃ¥ mye forskjellig, og husker brokker av det. Forrige gang han bodde pÃ¥ Britannia var i forbindelse med en Dag Frøland-revy. – Festen ble livlig. Elisabeth Grannemann ble kastet ut, erindrer Paus.

                        Det beste han har gjort

                        Det er mer alvor nå. Ole Paus, som har skrevet flere tusen låter, mener det siste han har skrevet er det mest radikale grepet han har gjort, og at låtene på «Så nære så nære» er det desidert beste han har gjort.

                        Paus og Motorpsycho (Bent Sæther, Has Magnus Ryan, Tomas Järmyr og Reine Fiske operer som enkeltpersoner på albumet) fremstår nå som en sammensveiset gjeng.

                        Ja, jeg veit jo ikke. Jeg liker ihvertfall dem, og jeg tolker dem som at de ihvertfall ikke avskyr meg. Jeg er stolt over å kunne kalle dem vennene mine. Vi holder sammen, men vi trengte tid. Vi har slått opp tre ganger, den ene gangen var det jeg, de to andre dem.

                        De er profesjonelle, han dilettant

                        – Vi fungerer svært godt sammen, selv om vi sÃ¥ forskjellige som det gÃ¥r an Ã¥ bli. De er jo helprofesjonelle, svært dyktige, faglig oppdaterte og lidenskapelig engasjert i alt de gjør.

                        РHvis du er det motsatte av dette, s̴ betyr det at du regner deg selv som en ren dilettant?

                        РJa, nettopp, jeg har bare sklidd bedagelig avg̴rde. Men det skal vi ha, vi dilettanter, vi er tilpasningsdyktige, vi har ikke s̴ vanskelig for ̴ skifte spor, ler Ole Paus Рsom g̴r med p̴ at han innehar en viss kompetanse p̴ l̴tskriving.

                        Samarbeidet satt langt inne

                        Samarbeidet med Motorpsycho satt altså litt langt inne. Det har bakgrunn i en arbeidsmetodikk Paus har lagt til seg fra starten. Han er en låtskriver som ikke lager låtene før han må. Det innebærer at han som regel ikke har mer enn noen tekstskisser og deler av en melodi eller en akkordprogresjon når han entrer studio sammen med sine medmusikanter. Så kommer resten etter hvert, og mens musiker jobber frem arrangement og resten av det musikalske, setter Paus seg og skriver tekstene.

                        Han har fått lov til dette i alle år, men hos produsent Bent Sæther og Motorpsycho sa det stopp. Sånn jobber ikke de.

                        – Jeg snakket med Sæther for et lite Ã¥r siden, og da sÃ¥ han temmelig mørkt pÃ¥ prosjektet?

                        – Jeg vet, og jeg var ikke spesielt happy for Ã¥ nærmest mÃ¥tte stille pÃ¥ audition til min egen plateinnspilling heller. Men vi prøvde oss pÃ¥ én lÃ¥t, jeg laget en skalltekst, som de arrangerte ut ifra. Da jeg hørte hva de hadde gjort ble jeg sÃ¥ oppildnet at jeg visste at dette prosjektet mÃ¥tte jeg være med pÃ¥. Det innebar at jeg mÃ¥tte skrive lÃ¥tene pÃ¥ forhÃ¥nd, jobbe mer med dem. De utviklet seg videre i møtet med bandet i øvingsrommet. Det er ikke særlig tvil om at kvaliteten i lÃ¥tene har blitt en helt, helt annen denne gangen, sier Paus.

                        Musikere finner seg i mye

                        – Vi har fanget opp frustrasjon fra andre du har samarbeidet med gjennom karrieren for din mÃ¥te Ã¥ jobbe pÃ¥. Er virkelig Motorpsycho de første som har tatt affære?

                        – Absolutt alle jeg har jobbet med opp igjennom Ã¥rene har følt pÃ¥ den frustrasjonen. Men du vet, musikere er hyggelige og sjenerøse mennesker. De finner seg i mye, sier Ole Paus, som gleder seg til Ã¥ presentere «SÃ¥ nære, sÃ¥ nære» for publikum.

                        Den mest tydelige låten på albumet er «En fest for hovedstaden» til tross for en forvirrende musikalsk miks av Albinonis «Adagio»,Massive Attacks «Unfinished Sympathy» og «Jeg gikk meg over sjø og land».

                        – Du gÃ¥r Jan Erik Vold i næringen i refsing av byutvikling i Oslo.?

                        – Den kunne vel sikkert like gjerne tatt for seg Trondheim. Jeg mener, det er ikke noe nytt at de raserer byen, men nÃ¥ forventes det liksom at vi skal være bÃ¥de takknemlige og stolte over betongpalassene som dukker opp. Europas miljøhovedstad, ja særlig.

                        – Det er den eneste lÃ¥ten der du høres sint ut, men hele albumet bærer preg av et stort alvor?

                        – Sinne er kanskje ikke den smarteste strategien om du ønsker folk skal lytte. Men det er alvor ja, og for meg er dette ogsÃ¥ det mest modige albumet jeg har gjort. Det kostet meg mye Ã¥ skrive en lÃ¥t som avslutningslÃ¥ten «Ruinbyen», sier Paus. som ogsÃ¥ er med pÃ¥ at lÃ¥ten om utenforskap (som inneholder tekstlinjen som har gitt albumet sin tittel), «Klaus og livet» har en del til felles med klassikeren «Jacobs vise».

                        – Jacob og Klaus er avgjort slektninger, sier Paus. «Jacobs vise» er pÃ¥ «Garman», albumet Paus gjorde sammen med The Pussycats i 1972.

                        – «Garman» og «SÃ¥ nære, sÃ¥ nære» kan kanskje ogsÃ¥ regnes som slektninger?

                        – Absolutt; jeg ønsket i utgangspunktet Ã¥ jobbe med rockeband med lÃ¥tene mine, og følte jeg traff med Pussycats. Men sÃ¥ gikk ikke det lengre enn den ene plata. Og sÃ¥ er jeg tilbake igjen med Motorpsycho. «Garman» og «SÃ¥ nære, sÃ¥ nære» har mye felles, samtidig representerer de hver sitt ytterpunkt i et liv og en karriere. Men for all del, ikke sÃ¥nn ment at «SÃ¥ nære, sÃ¥ nære» er et nær døden-vitnesbyrd. Det er ikke i nærheten av det. Jeg har fÃ¥tt blod pÃ¥ tann, jeg har flere lÃ¥ter pÃ¥ gang, flere konkrete plateprosjekt.

                        – Du sa jo at trippelalbumet «Avslutningen» for snart syv Ã¥r siden skulle være din siste?

                        РJa, og det mente jeg hundre prosent da. Men s̴ tar livet nye vendinger.

                        kjellepelle
                        Participant

                          Great news, even if I usually hate those double bill concerts at Olavsfestdagene. Most of the times you have you pay for an artist you dont wanna see.. 8)

                          in reply to: Sugarfoot – In The Clearing #35803
                          kjellepelle
                          Participant
                            in reply to: Motorpsycho DB #36692
                            kjellepelle
                            Participant

                              @Blashyrkh: Will look in my collection and send you some stuff :wink:

                              in reply to: Motorpsycho DB #36687
                              kjellepelle
                              Participant

                                yes got that :-)

                                in reply to: Motorpsycho DB #36685
                                kjellepelle
                                Participant

                                  re pics/posters ok.

                                  Re searchengine, searched for Stavanger this is what I got.

                                  https://mpdb.space/?s=stavanger

                                Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 567 total)

                                …hanging on to the trip you're on since 1994